Kyst og Fjord

- Hadde dårlig stabilitet

Melbu-sjarken «Holmen»s forlis skjedde svært fort

Her blir «Holmen» hevet fra 33 meter.

Foto: Statens Havarikommisjon
  • Tekst:
  • Standard tekst
  • Standard tekst
  • Standard tekst

Den forliste like utenfor havna i Svolvær om kvelden 4. april 2011. Ingen var klar over forliset før eieren, iført redningsdrakt, ble funnet omkommet inne på Svolvær havn på morgenen 5. april 2011. Fartøyet sank på 33 meters dyp.
- Det ble ikke oppfanget noe nødsignal fra fartøyet og redningsflåten var tilsynelatende ikke forsøkt satt på sjøen. Disse forholdene tydet på at hendelsesforløpet hadde utviklet seg raskt, melder Statens Havarikommisjon for transport.
- Det er vår oppfatning at Holmen kantret som følge av dårlig stabilitet kombinert med påvirkning av krengende momenter fra sjø/vind, mulig forskyvninger av dekkslast og vann på dekk. Rask vanninntrenging gjennom lasteromsluke og rorhusdør førte til at fartøyet sank. Mengden last om bord og spesielt lasten på dekk har hatt en betydelig negativ effekt på fartøyets stabilitet.
Det forelå ikke stabilitetsdokumentasjon om bord. Eieren av Holmen hadde følgelig ikke en dokumentert oversikt over fartøyets egenskaper og heller ikke dokumentert oversikt over hvilke operasjonelle begrensninger som gjaldt for drift av fartøyet som utstyr/last på dekk og i lasterommet.
Havarikommisjonen vil understreke at denne ulykken underbygger behovet for å gjennomføre tiltak for å bedre sikkerheten i denne fartøygruppen. Sjøfartsdirektoratet har foreslått en rekke tiltak, som er relevante for denne ulykken, i forslag til forskrift om konstruksjon, utstyr og drift av fiske- og fangstfartøy under 15 meter største lengde. Dette går spesielt på forhold knyttet til godkjenning, kontroll, utarbeidelse av stabilitetsdokumentasjon og krav om redningsredskaper og radiokommunikasjon for denne fartøygruppen, heter det videre i rapporten.
Havarikommisjonen fremmer i forbindelse med denne undersøkelsen ingen nye sikkerhetstilrådinger, men vil allikevel henlede oppmerksomheten på tidligere avgitte sikkerhetstilrådinger og varsel om sikkerhetskritiske forhold relatert til godkjenning, kontroll, utarbeidelse av stabilitetsdokumentasjon og behovet for å øke fiskernes kompetanse knyttet til stabilitet og last/utstyr.

Opprettet 19.01.2012 08:00. Sist oppdatert 19.01.2012 08:07

Kommenter via Facebook

Siste utseilingsfrist 7.mars Siste frist for utseiling i kystfiskebruppens fiske etter lodde i Barentshavet er satt til 7.mars.

Stopp for trålsei Torsketrålernes fiske etter sei sør for 62°N stanses fra og med i dag.

Nytt tobisråd Det internasjonale havforskningsrådet ICES kom i går med et nytt tobisråd.

Mer sei i sør Fiskeridirektøren har økt maksimalkvoten i det konvensjonelle fisket etter sei sør for 62°.

Sjark sank på Fiskebøl Ligger under vann, ved siden av fergekaia.

Bekymret over manglende vindmåler Nok en gang er vindmåleren på Svinøy fyr ute av drift. Norges Fiskarlag er bekymret og tar saken opp nok en gang.

Fikk ødelagt hånden Fiskeren som lørdag ble hentet av et redningshelikopter utenfor Hammerfest ble videresendt til Oslo på grunn av store skader i hånden.

Gytetoktet ferdig De tre fartøyene som har deltat i gytetoktet etter NVG sild er nå ferdig med toktet.

Vassildfiske fra mandag Fiskeridirektoratet ber fiskerne sette seg inn i reglene før vassildfisket starter mandag 16. februar.

Stormskader 1 Tanasjarken «Signe» fikk store skader da den slet seg i stormen og rak i land.

Stormskader 2 Fiskehjell i Svolvær med 50-60 tonn fisk gikk i bakken under «Ole».

Stormskader 3 Ikke bare hus og fjøs gikk med. Også fisk ble blåst på land.

«Toskjær» delt i to Troll i ord, eller var det troll i navn. Havarerte «Toskjær» er nå i to deler.

Ber folk melde inn skadene Forsikringsselskapene ber nå alle som har skader etter «Ole» om å melde inn tapene stormen har påført.

Burger av biprodukt Fram til i dag har biprodukter av krabbe vært et problem. Nå forsøker Rørvik Fisk å lage burger av det.

Torsk ble gullfisk Lofotprodukts reklamefilm «Hold på torsken»gikk helt til topps da årets gullfisk ble uttdelt.

Merking skal utføres Fangster skal fra 1. januar merkes i henhold til den nye landingsforskriften.

Hybridsjarken Prosjekt hybridsjark fra Selfa skrider framover.

Takker for seg 1. februar går mangeårige fiskarlagsmedarbeider Arvid Ahlquist inn i pensjonistenes rekker.

Avviste krav om evig eiendom Strasbourg avslo å behandle anken fra fiskebåtreiar Eivind Volstad. 

kan ta appen i bruk Den nye kystfiske-appen er nå klar. Nå må alle fiskere som omfattes av appen skaffe seg smarttelefon innen 1. februar.

Faktor for øyepål Fiskeridirektoratet har nå satt faktorer for fiske etter øyepål i Norges økonomiske sone og i EU-sonen i 2015.

Korrigerer FHL Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening har i følge Havforskningsinstituttet tatt en snarvei i sitt høringsinnspill til framtidig vekst i havbruksnæringen.

Seks rømningsmottak Selskapene i Hordaland som mistet fisk etter stormen Nina har etablert seks mottaksstasjoner for rømt fisk.

Filetfabrikk til 40 millioner Bjørnstad Industrier AS i Ørstad skal bygge ny filetfabrikk til 40 millioner kroner om bord i den nye fabrikktråleren  «Ramoen».

Nytt for havbruksbåter Fra 1. januar ble det innført nye regler for lasteskip mellom åtte og 24 meter.

Kvotefaktorer i loddefisket Fiskeridirektøren har fastsatt kvotefaktorer i fiske etter lodde i Barentshavet i 2015. 

Kvotefaktorer fra Fiskeridirektøren Fiskeridirektøren har fastsatt kvotefaktorer for ringnot- og trålerflåten i NVG-fisket.

Nytt pensum Pensumet til båtførerprøven er forenklet og fornyet.

King Oscar til Østen De thailandske eierne av King Oscar håper å løfte det tradisjonsrike produktet med å introdusere det på det asiatiske markedet.

Levert av Open Concept SA, Kjøllefjord