Kyst og Fjord

- Hadde dårlig stabilitet

Melbu-sjarken «Holmen»s forlis skjedde svært fort

Her blir «Holmen» hevet fra 33 meter.

Foto: Statens Havarikommisjon
  • Tekst:
  • Standard tekst
  • Standard tekst
  • Standard tekst

Den forliste like utenfor havna i Svolvær om kvelden 4. april 2011. Ingen var klar over forliset før eieren, iført redningsdrakt, ble funnet omkommet inne på Svolvær havn på morgenen 5. april 2011. Fartøyet sank på 33 meters dyp.
- Det ble ikke oppfanget noe nødsignal fra fartøyet og redningsflåten var tilsynelatende ikke forsøkt satt på sjøen. Disse forholdene tydet på at hendelsesforløpet hadde utviklet seg raskt, melder Statens Havarikommisjon for transport.
- Det er vår oppfatning at Holmen kantret som følge av dårlig stabilitet kombinert med påvirkning av krengende momenter fra sjø/vind, mulig forskyvninger av dekkslast og vann på dekk. Rask vanninntrenging gjennom lasteromsluke og rorhusdør førte til at fartøyet sank. Mengden last om bord og spesielt lasten på dekk har hatt en betydelig negativ effekt på fartøyets stabilitet.
Det forelå ikke stabilitetsdokumentasjon om bord. Eieren av Holmen hadde følgelig ikke en dokumentert oversikt over fartøyets egenskaper og heller ikke dokumentert oversikt over hvilke operasjonelle begrensninger som gjaldt for drift av fartøyet som utstyr/last på dekk og i lasterommet.
Havarikommisjonen vil understreke at denne ulykken underbygger behovet for å gjennomføre tiltak for å bedre sikkerheten i denne fartøygruppen. Sjøfartsdirektoratet har foreslått en rekke tiltak, som er relevante for denne ulykken, i forslag til forskrift om konstruksjon, utstyr og drift av fiske- og fangstfartøy under 15 meter største lengde. Dette går spesielt på forhold knyttet til godkjenning, kontroll, utarbeidelse av stabilitetsdokumentasjon og krav om redningsredskaper og radiokommunikasjon for denne fartøygruppen, heter det videre i rapporten.
Havarikommisjonen fremmer i forbindelse med denne undersøkelsen ingen nye sikkerhetstilrådinger, men vil allikevel henlede oppmerksomheten på tidligere avgitte sikkerhetstilrådinger og varsel om sikkerhetskritiske forhold relatert til godkjenning, kontroll, utarbeidelse av stabilitetsdokumentasjon og behovet for å øke fiskernes kompetanse knyttet til stabilitet og last/utstyr.

Opprettet 19.01.2012 08:00. Sist oppdatert 19.01.2012 08:07

Kommenter via Facebook

Tobisrådet går ned Havforskningsinstituttet tilrår tobiskvote på 40 000 tonn.

Bø støtter båtkjøp Ansten Albrigtsen (58) fra Bø er i gang med å skaffe båt nummer fire.

Mest torsk i Troms Fortsatt er det Troms som får mest torsk, melder Råfisklaget.

Spermhval går i fella Spermhvalen går i «Nordsjøfella». Og skylles opp på europeiske strender.

Flere dropper losen Stadig flere fartøy over 70 meter dropper losen.

Ber om tilbakemeldinger Misfornøyd med Sjøfartsdirektoratet? Nå kan du si fra.

Bimi flagger inn Fartøyet Bimi av Bergen heiser norsk flagg, som følge av endringer i NIS.

Får ansvar for fiskeri Stortingsrepresentant Oskar Grimstad (Frp) får ansvar for fiskeri-, oppdrett og gründervirkomhet i stortingets næringskomite.

Flere omkom i fritidsbåtulykker I løpet av fjoråret mistet 36 personer livet i forbindelse med bruk av fritidsbåter. Det er åtte flere enn året før.

Syk laks til 900 mill. Laksesykdommen PD har trolig rammet et anlegg i Nord-Trøndelag.

45 tonn krabbe I årets første uke ble det fanget 45 tonn kongekrabbe.

Godt kveitefiske Råfisklaget melder om godt kveitefiske de siste ukene.

Opptur for ørret Det ble eksportert ørret i november måned for 276 millioner kroner.

3000 tonn nordsjøsild En vanskelig uke på nordsjøsilden med kun 3.000 tonn i journalen.

Skal finne årsaken til at hummerne døde Fiskeridirektoratet har hentet seks av hummerne, som ble funnet døde i sanketeinene i Breiviksundet i Øygarden, for å gjennomføre analyse.

Prosess for sertifisering av lange Sjømatrådet bevilget sist fredag de nødvendige midlene for å få igangsatt en forundersøkelse for eventuell MSC-sertifisering av lange, skriver Fiskebåt.

Økokrim anker dom Økokrim anker dommen mot Nord Senja Laks AS, som i tingretten ble dømt til fem millioner kroner i bot for feilrapportering av lakselus.

Stanser seifisket Fisket etter sei i Nordsjøen og Skagerrak for fartøy med torsketrål-, seitrål og avgrenset nordsjøtråltillatelse stanses. 

Sildestans i sør Fiskeridirektøres stanser fisket etter sild i Nordsjøen og Skagerrak i lukket gruppe.

Fokus på ombordproduksjon Sjømatrådet og Fiskebåt inviterer til seminar i Ålesund 12. januar neste år der temaet er «Framtida for ombordproduksjon av torskefisk».

Får fiske mer torsk Fiskeridirektøren har økt torskeuttaket i Nordsjøen og Skagerrak med 15 prosent.

Lakserømming i Eidsfjord Under overføring av laks fra ei av Eidsfjord Sjøfarms mærer i Eidsfjord i Vesterålen,rømte en mengde oppdrettslaks.

Stenging av område En av fjordene i Troms har fått stopp i rekefiske.

Åpner stengt område Området på Meløyfjorden i Nordland som er stengt for reketrål er nå åpnet.

Ringnot-stans Stopp i fisket etter sild i Skagerrak for fartøy med ringnottillatelse.

Stengte områder Et område på Hinlopen og Hinlopenstredet, innenfor fiskevernsonen ved Svalbard, for fiske etter reke med trål, er nå stengt.

Stopp for trålere Fiskeridirektøren med ny melding.

Korrupsjonsdømt havneterminal-leder anker dommen Tidligere daglig leder ved Hammerfest Havneterminal, Frode Gunnar Øyan anker deler av korrupsjonsdommen mot ham.

Melder om brukbare fangster Det er mest hyse på yttersida av Lofoten.

- Flere må ta ansvar - Norge har vært en pådriver internasjonalt for innsats mot fiskerikriminalitet, nå må flere EU-land følge opp, sa fiskeriminister Elisabeth Aspaker da hun talte i Europaparlamentet onsdag.

Levert av Open Concept SA, Kjøllefjord