×
Nyheter Debatt Kystfolk Langs kysten E-avis Rubrikk

Blir en av landets mest allsidige

Rigges for snurrevad, garn og not. Her signerer Hallgeir Larsen kontrakt med Grovfjord Båtbyggeri som vil gi Senja en av landets mest allsidige sjarker.

Her signerer Hallgeir Larsen kontrakt med Grovfjord Båtbyggeri om bygging av «H. Larsen». Foto: Øystein Ingilæ

Lørdag ettermiddag var den endelige bestillingen i boks, da Larsen signerte byggeavtalen under fiskerimessa i Kabelvåg. Om et drøyt år byttes 35-fotingen «Øybas» ut med en 12,99 meter lang og seks meter båt som får navnet «H. Larsen».

Kortvei til verftet

Båten er konstruert over samme lest som «Sofie» som ble levert av Grovfjord Båtbyggeri for ett år siden, samt havøysundbåten «Meybell» som ferdigstilles i mai.

Det vil si at den får en lastekapasitet på hele 53 kubikkmeter, og et arbeidsdekk som man normalt må minst en klasse opp for å finne tilsvarende arealer på.

Etter at Hallgeir Larsen sist september besøkte båtbyggeriet i Grovfjord og fikk et innblikk i disse prosjektene, var valget etter hvert ganske enkelt.

- Jeg ble først overrasket over den store plassen om bord. Både på og under dekk. Og når det samtidig ikke er mer enn tre timers kjøring fra Fjordgård til Grovfjord, vil det være enkelt å følge opp hele byggeprosessen, sier Larsen.

RSW-anlegg
Nybåten skal rigges for både snurrevad, garn og not. Samtidig vil den utstyres med RSW-anlegg. Dermed vil «H. Larsen» bli en av landets mest allsidige båter i sin størrelse.

- Dette er helt klart en båt for framtiden. Den vil gi oss helt andre muligheter enn det vi har i dag, sier Larsen til Kyst og Fjord.

Med 53 kubikkmeters lastekapasitet under dekk, er den dermed konstruert for levendefangst.

- Vi vil helt klart få en helt ny hverdag sammenlignet med dagens drift om bord i «Øybas».

Lokale medeiere
Båten eies av selskapet Stufunes AS, der Egil Pettersen og Willy Morten Johansen fra Botnhamn er medeiere.

Selve bygging av båten vil komme på rundt 20 millioner kroner, men med kvotene som er lagt i prosjektet, dreier hele prosjektet seg om nærmere 50 millioner kroner.

Egil Pettersen som driver Nord Senja Fisk AS, er svært fornøyd med å få være med på prosjektet. Båten vil i deler av året sikre fisk til Botnhamn, samtidig som han er fornøyd med å kunne bidra til et prosjekt som vil gagne Nord-Senja og dermed sikre regionen.

På forsiden nå