×
Nyheter Debatt Kystfolk Langs kysten E-avis Rubrikk

Hjem med ny fangstmaskin

Endelig på vei hjem fra Island. Jens-Einar Bjørkås Johnsen er svært fornøyd med at alle tidsfrister er holdt under byggingen av nye «Bjørkåsbuen». 

Jens-Einar Bjørkås Johnsen er klar for den nye «Bjørkåsbuen». Om en drøy ukes tid ankommer den Norge.

Neste uke settes sjarken, en Cleopatra 36, på godsbåt fra Island til Norge. Dermed regner han med å ha den hjemme i Båtsfjord rett over Sankthans. Det er nesten i overkant av hva han hadde forventet da han signerte kontrakten med det islandske båtbyggeriet Trefjar.

- Jeg hadde vel ikke helt sett for meg at tidsplanene skulle holde 100 prosent. Men det har det gjort, sier en svært fornøyd skipper til Kyst og Fjord.

Bjørkåsbuen 1

Nye «Bjørkåsbuen» er en Cleopatra 36, bygd ved Trefjar på Island.

Lokale innslag
Selv om båten er bygd på Island, har han fått litt lokale innslag. Både kveila og bingene er Båtsfjord-produkt som er spesialtilpasset for Jens-Einars drift.

De siste dagene har han vært å Island og gjort de siste tilpasningene, slik at båten nå er skreddersydd for linedriften hans på fiskefeltene utenfor Øst-Finnmark

Båten er 10,99 meter lang og har en prislapp på drøye seks millioner kroner. 

For den summen mener han å ha fått et godt arbeidsverktøy der han kan fortsette med å levere linefangster av høyeste kvalitet.

Bjørkåsbuen 2

Linekveilen er spesialsydd for Jens-Einar Bjørkås Johnsen hjemme i Båtsfjord.

Bygd for kvalitet
Jens-Einar Bjørkås Johansen er kjent for en ekstra høy kvalitet på fisken, og er tidligere blitt kåret til årets kvalitetsfisker i Norge. Han mener forholdene om bord i nybåten er tilpasset for denne standarden. Derfor ser han fram til å komme seg i drift så snart som mulig.

Da Kyst og Fjord pratet med ham, var han fortsatt på Island, men på veg hjem. Dermed blir det ei drøy ukes venting før han kan ta imot  sin nye fangstmaskin.

Bjørkåsbuen 3

Messa om bord som er en del av rorhuset er en liten lystbåt verdig.

Bjørkåsbune 4

Alt klaffet under byggingen. Verftet holdt samtlige tidsplaner under byggingen.

På forsiden nå