×
Nyheter Debatt Kystfolk Langs kysten E-avis

Norsk bredside mot utemarkedene

I løpet av våren kjører sjømatrådet kampanjer i seks land. Skrei, klippfisk, makrell og laks løftes nå fram i tre verdensdeler.I Spania forventer man den beste skreisesongen noen sinne.

Årets skreisesong ble i Spania sparket i gang på valentinsdagen den 14. februar med en stor TV-kampanje, samt markedsføring i 5000 butikker. Resultatet er tidenes beste skreisalg på det spanske markedet. Foto: Øystein Ingilæ

Ifølge Norges sjømatråd er det et ekstra høyt trykk med stor kampanjeaktivitet i utemarkedene.

Klippfisk til påske
I Mexico, Brasil og Portugal er det klippfisken som står i fokus. I Mexico er målet å få flere til å spise norsk klippfisk i påskehøytiden, i Brasil satses det tungt på de unge konsumentene og sosiale medier og i Portugal kjøres den største og bredeste kampanjen for norsk klippfisk noensinne.

- Dette er et spennende prosjekt som vi forventer mye av, sier Sjømatrådets fiskeriutsending i Portugal, Johnny Thomassen.

Kampanjen er i full gang, og kjøres bredt ut i både TV, på kino og i butikker. I tillegg blir klippfisken for aller første gang promotert på radio.

- Det blir radiokampanje i beste sendetid, med informasjon om norsk klippfisk og klippfiskkonkurranse, forteller Thomassen. Hovedpremien er en reise for to til Norge.

Klippfisk

Klippfisk er påskemat. Det lar lar ikke sjømatrådet gå upåaktet hen i de tradisjonelle klippfiskmarkedene.

Forventer tidenes beste skreisesong i Spania
Årets skreikampanje i Spania ble sparket i gang på valentinsdagen den 14. februar med en stor TV-kampanje, samt markedsføring på Facebook og i 5000 butikker.

- Kampanjen bidrar til det som ser ut til å bli tidenes skreisesong i Spania, sier fiskeriutsending Bjørn- Erik Stabell.

Spanjolene er svært glade i torsk, og de elsker skrei. Allerede før jul ble Stabell kontaktet av utålmodige konsumenter som lurte på når skreien kom tilbake på markedet.

Skrei har vært markedsført i over 20 år i Spania og i løpet av disse årene har den opparbeidet seg en svært sterk posisjon hos den spanske forbrukeren. Ikke nok med at de er svært glade i skreien, de vil også ha den aller beste. Derfor har kvalitetsmerket skrei blitt en svært etterspurt vare i Spania.

Markedsføringen av skrei har også blitt støttet opp med en solid PR-pakke. Spanjolene elsker historien om torsken som vandrer fra Barentshavet til kysten av Lofoten og Nord-Norge for å gyte. Så langt har historien om skrei blitt presentert til 17 millioner spanjoler i løpet av kampanjetiden.

Laks, Fjordørret, torsk og hyse i USA
- I USA blir norsk Fjordørret, laks, torsk og hyse markedsført inn mot sjømatimportører og distributører samt beslutningstakere hos detaljister og restauranter, forteller Egil Ove Sundheim som er Sjømatrådets utsending i USA.

Kampanjen går fra februar og ut april, og treffer på et tidspunkt i markedet der mange er opptatt av sjømat, både som følge av fasten og i forbindelse med den store sjømatmessen i Boston i mars.

- Til tross for en sterkt eksportvekst til USA de senere årene har norsk sjømat en lav markedsandel i USA, som er et av de største sjømatmarkedene i verden. I en tid hvor behov for kunnskap om opprinnelse blir stadig viktigere, mener vi derfor det er nyttig å profilere det norske opphavet til sentrale beslutningstakere innen sjømathandelen for å sikre fortsatt vekst i norske sjømatprodukter, sier Sundheim.

Makrell- og laksekampanje i Sør-Korea
Sjømat fra Norge har blitt en naturlig del av sjømatkonsumet i Sør- Korea, med et eksportert sjømatvolum som har nesten triplet seg siden 2012. Preferansen for norsk sjømat er også høy, nesten på linje med egenprodusert sjømat, noe som er unikt. Sør-Korea har på kort tid gått fra et perifert marked til å bli et av vårt største marked for sjømat i Asia. Eksporten til Sør-Korea har økt kontinuerlig over flere år, og totalverdien har blitt femdoblet siden 2012 til 2,7 milliarder NOK i 2018.

makrell

I Sør-Korea markedsføres makrellen tungt denne våren.

Sjømatrådet, med fiskeriutsending Gunvar L. Wie  i spissen, vil sikre at veksten fortsetter og kjører i disse dager kampanjer både på makrell og laks.

- Kampanjene foregår både digitalt, med utendørs reklame og i en rekke butikkjeder med smaksdemonstrasjoner og opphavsmerking av den norske fisken, sier Wie.

I tillegg blir det utvidet reklame både for norsk laks, makrell og kongekrabbe under Seoul Seafood Show i slutten av april.

Seafood from Norway
Alle kampanjene tar utgangspunkt i Sjømatrådets globale kommunikasjonskonsept der formålet er å bygge en tydelig identitet rundt opphavsmerket «Seafood from Norway». Det skal bidra til å posisjonere norske sjømatprodukter og opprinnelse, med basis i våre naturgitte fordeler som det kalde og klare havet. Kampanjene er tilpasset hver enkelt art og hvert enkelt land, men følger samme profil i alle markedene.

På forsiden nå