×
Nyheter Debatt Kystfolk Langs kysten E-avis Rubrikk

«Nygrunn» i drift tidlig i september

– Vi tar siste del av blåkveitekvota på gamlebåten mens vi venter, forklarer medreder Ørjan Sandnes.

– Det ser veldig bra ut, sier brødreparet Ketil og Ørjan Sandnes om nybygget til 15 millioner. De har imidlertid måttet gjøre en del justeringer etter at hun ankom. Årsaken til det er korona. Foto: Privat

Seks måneder forsinket i leveranse fra verftet på Island, er det trygt å si at «Nygrunn» kom sent, men godt til hjemmehavna på Ballstad. Nå er det rigging og montering av dekksutstyr, og tilpasninger til driften som foretas.

Vestvågøy kommune m12_Mai21_JPP
Sparebank1 Grat.anno m12_Febr.21_JPP

Justert hydraulikken
«Nygrunn» er 14,96 meter lang og 4,6 meter bred. Hun skal erstatte gamlebåten av tre med samme navn. Den siste tiden har de ligger i Kabelvåg for å ordne med hydraulikken ombord.
– Vi har ikke fått prøvd henne ennå, siden vi holder på og rigger henne. Akkurat nå har vi vært på Lorentzen Hydraulikk i Kabelvåg og gjort noen justeringer, blant annet på garnhaleren. Der har vi vært en ukes tid, bekrefter Sandnes.
– Så har vi ordnet på litt småting, ikke minst på det hydrauliske, for å tilpasse til vårt behov. Det er mye som skal rigges, monteres og tilpasses, forklarer han.

image8

Korona gav merarbeid
– Vi skal til Latec i Moskenes og montere alt av dekksutstyr for skylling av fisk bulkløfting. Målet er å få det lettest mulig for å få fisken ned i rommet og skyllet ordentlig. Det skal være minst mulig løfting for mannskapet, og mest mulig skal gå automatisk. Ikke minst skal kvaliteten på fisken bli best mulig.
De er svært forventningsfulle til nybygget.
– Vi er fornøyde med resultatet, og det ser veldig bra ut. Koronaen gjorde jo at vi ikke kunne være der når båten ble bygget, og dermed ble det en del etterjusteringer.

Trefjar m13 MS Nygrunn-1

I drift i september
Som tidligere skrevet i Kyst og Fjord, satser brødreparet Ørjan og Ketil på å være i drift med nybåten tidlig i september.
– Jeg tror ikke vi er i fiske før først i september. Det er det jeg vet nå. Men vi drar på gammelbåten og tar blåkveita. Vi har en siste tur der igjen, før vi startet opp på nybåten.

image1

Nybåten til 15 millioner kroner.

Har kostet 15 millioner
«Nygrunn» har til sammen kostet rundt 15 millioner kroner, og kan laste nesten tre ganger så mye fisk i containere som gammelbåten, 13 tonn til sammen.Både bo- og arbeidsforholdene er topp moderne, og brødrene har lagt mye energi i å forsøke å handle lokalt der de kunne, til tross for at selve båten er bygget hos Cleopatra Boats på island.

Lorentzen Hydraulikk_mod.13 dh juni 2021
Latech m12b grat. Nygrunn_Juni21_JPP

På forsiden nå