×
Nyheter Debatt Kystfolk Langs kysten E-avis Rubrikk

Straks klar for heimtur

Fredag ettermiddag ble Selfa-sjarken «Solheim» sjøsatt fra byggeverftet på Rødskjær.

Med "Solheim" kan Båtsfjord ikke bare erklære seg som fiskerihovedstad, men også hybridsjark-hovedstad med elektrisk Selfa-båt nummer 2 på veg.  Foto: Erik Ianssen

Rederen Freddy Kristiansen fra Båtsfjord hadde i utgangspunktet håpet å få båten overlevert 10. desember, men erkjenner at tiden går fort under båtbyggerinnspurt. 

- Særlig med korona og alt som er. Men det er vel normalt at det blir slik når det handler om nybygg.

- Det er jo stort, det begynner å nærme seg nå, sier Kristiansen, som gleder seg stort til å dra nedover i uka som kommer for å delta i sluttspurten.
- Hvis alt går som det skal kan jeg komme meg på nordtur i slutten av uka.

Freddy Kristiansen

Freddy Kristiansen ser frem til at det blir flere slike med ny båt. (Foto: Privat)

Deretter blir det å gå rett på havet. Kristiansen har tatt med seg utstyr fra Båtsfjord til Rødskjær og fått montert båten såpass klar at det nesten bare nyegna line som mangler.

Gammelbåten ble solgt 15. desember, så det blir ikke rare driftsavbruddet for den driftige Båtsfjord-fiskeren som leverte 165 tonn total fangst i fjor, hvorav 91 tonn var torsk og 50 var hyse.

- I år må det vel bli 100 tonn til, ler Kristiansen, som nå har fått seg et adskillig kvassere arbeidsredskap.

- Og det er godt med hyse utenfor Båtsfjord nå, så det blir en god start på året.

Båten har samme hybrid motoroppsett som sambygdingen Finn-Tore Frantzen har montert i sin Selfa-båt «Sundsbøen». Det er nettopp erfaringene med denne båten som gjør at Kristiansen ikke var i tvil om at han også kom til å satse på hybridløsning i sin neste båt.

Les også: Gjør seg klar til eldrift 

Selfa-direktør Erik Ianssen er svært optimistisk foran det nye året.
- Båten som sjøsettes i dag er en av to vi leverer i 2020, og vi kommer til å levere ytterligere 4 nye båter i 2021.

- Alle med hybridløsning?
- Ja, vi har sagt at vi leverte vår siste rene fossilsjark i fjor vår.

Løsningen på «Solheim» og «Sundsbøen» handler om en elektrisk motor koblet inn på dieselmotorens drivlinje. Elmotoren leverer fremdrift, enten alene eller sammen med hovedmotoren. Den kan også brukes som dynamo og lade batteriene mens hovedmotoren går. 

Her kan du lese mer om, og se bilder av hybridløsningen ombord i Sundsbøen: Her bygges den andre elsjarken 

På forsiden nå