×
Nyheter Debatt Kystfolk Langs kysten E-avis Rubrikk

Verdens første sjark i sitt slag

Her kan John Einar Enget ta i bruk verdens første spesialdesignet sjark som skal kombinere tradisjonelt fiske med havbruk. 

John Einar Engen skal drive ordinært fiske i vinter- og vårsesongen. Deretter overlater han båten til Gratangslaks som lokalitetsbåt. Foto: Øystein Ingilæ

Skipper John Einar Engen og daglig leder Joakim Martinsen i Åkenes Kystfiske, kunne forleden hente ut spesialsjarken «Signe» fra Grovfjord Båtbyggeri og var allerede mandag ettermiddag på vei ut på feltet for å teste ut hvordan båten fungerer i fiske. 

Signe

«Signe» er 11.02 meter lang og 5,6 meter bred.

Nabofjorden
Rederne trengte ikke reise langt for å hente ut «Signe». Den nye båten som har fått registreringsnummeret TF 1 GN, blir nemlig hjemmehørende i nabofjorden Gratangen. Og som ikke det er nok er båten bygd av «tjukkeste slekta». Sjefen ved Grovfjord Båtbyggeri Vidar Sjøvoll er søskenbarn til Joakim Martinsens far. Det synes begge selvsagt er gjevt, selv om det ikke har hatt noen direkte innvirkning på selve prosessen med å bygge den elleve meter store sjarken.

Vidar Sjøvoll og Joakim Martinsen

Vidar Sjøvoll (t.v.) synes det er gjevt å kunne bygge en båt til tjukkeste slekta i nabofjorden. Han er søskenbarn til Joakim Martinsens far.

Kombinasjonsdrift
«Signe» er konstruert og bygd i tett samarbeid med Gratangslaks som vil bli oppdragsgiver for båten når kvotene er tatt. Via rederiet Odd Lundberg har de en liten egeninteresse i båten som i likhet med de to andre partene, har en tredjedel av aksjene i rederiet Åkenes Kystfiske AS.

Lorentzen Hydraulikk

I konseptet skal John Einar Engen driver ordinært fiske under vinter- og vårsesongen. Deretter vil den gå direkte over til å fungere som lokalitetsbåt for Salaks. Til denne oppgaven er det gjort flere spesialtilpasninger, blant annet en egen trapp hvor man kan gå rett ned på mærekanten. Båten skal kunne utføre omtrent alle oppgaver de ordinære servicebåtene gjør. I motsetning til dem, vil til gjengjeld «Sofie» tåle vesentlig mer «juling» siden den er bygd for røffe forhold på fiskebankene.

Lettere kaotisk
Da Kyst og Fjord besøkte verftet, var man helt i innspurten av ferdigstillelsen. Rengjørerne var akkurat ankommet for å vaske ned lugarer, bad og rorhus, mens skipperen sjøl fikk innføring i bruk av teknologisk utsyr som var montert helt på tampen av byggingen.

- Men det er alltid kaotisk i timene før overlevering, sier Vidar Sjøvoll og beklager at dekket fortsatt så relativt kaotisk ut. Men deres oppgave er ikke ferdig før tampene kastes og båten forlater kai. Så dette var et høyst normalt kaos i timene før overlevering.

John Einar Engen og Joakim Martinsen

Skipper John Einar Engen og daglig leder i Åkenes Kystfiske AS Joakim Martinsen ser fram til å ta verdens første spesialkonstruerte båt for både fiske og oppdrett i bruk.

Alt lokalt
Både under konstruksjonen og byggingen av den 11.02 meter lange og 5,6 meter brede båten, som er designet av NSK Ship Design i Harstad, er det brukt en del erfaringer fra «Meybell» og «Sofie» som ble bygd i fjor og forleden år.

nsk

- Det er likevel ikke bare å skalere ned tegningene siden disse båtene var litt større. Vi har derfor måtte gjøre litt ekstra konstruksjonsarbeid for å få optimalisert både skrogtype og framdriften på en så liten båt, sier Anders Andreassen i NSK Ship design.

Men tross vesentlig mindre størrelse har de likevel klart å få på plass to doble lugarer under rorhuset i tillegg til et moderne bad. Det har de blant annet løst ved å flytte byssa/messa til rorhuset.

Anders Andreassen

Anders Andreassen i NSK Ship Design synes det er atig å få til et prosjekt der alle aktører er lokale, fra reder til båtbygger.

Andreassen er for øvrig svært godt fornøyd med samarbeidet i prosessen, og er spesielt fornøyd med at man i «Signe»-prosjektet både har hatt et lokalt rederi, lokalt båtbyggeri og en lokal designer.

Nå ligger det i tillegg an til flere slike fartøy. Men om det vil bli som kombibåter eller rene fiskefartøy er foreløpig ikke avklart.

nogva

På forsiden nå