×
Nyheter Debatt Kystfolk Langs kysten E-avis Rubrikk

«Verdens mest avanserte sjark»

I helga kom «H. Larsen» endelig hjem til Senja. Til uka er den klar for å prøve seg i fiske.

Eierne samlet i Botnhamn sammen med storfint besøk fra Senja kommune. Fra venstre: Hallgeir Larsen, Halvar Larsen, Ordfører Tom Rune Eliseussen, Willy Morten Johansen og Egil Johansen Foto: Stufunes AS

Med fare for å ta munnen for full, men likevel være på høvelig trygg grunn, antyder daglig leder i rederiet Stufunes AS at nybåten de nå setter i fiske kan være kystens mest avanserte båt i sin størrelse.

nogva

.

- Jeg kommer i hvert fall ikke på noen andre som har så mye utstyr som for eksempel elektrisk bedøving, RSW og de øvrige kapasiteter som denne 13-metringen har, sier Egil Johansen.

Johansen er inne som fjerdedels eier sammen med Willy Morten Johansen, mens far og sønn Halvor og Hallgeir Larsen har rett over 50 prosent av aksjene i selskapet Stufunes AS.

Proff kulde

.

Gleder seg til å komme i gang
Det er Hallgeir som blir krumtappen i drifta av båten, sammen med et mannskap på ytterligere to. Han ser frem til å få vatna bruket som i helga ble henta ut på Skjervøy.

- Vi har ennå ikke testa den i fiske, vi går uti uka. Vi holder på å rigge siste rest og klargjøre bruk, sier Hallgeir, som vil ha mulighet til å velge mellom både garn, line og snurrevad når han skal ut og jakte fisk.

- Vi kommer til å starte med snurrevad. I hovedsak handler det om å bli kjent med båten, folk må lære seg hva de skal gjøre. Så det blir ikke direktefiske på torsk vi skal i gang med, vi leiter etter hysa først for å spare torskekvota så godt som mulig, sier Hallgeir.

Grovfjord Båtbyggeri 24b_NOV.20_H Larsen_jpp

.

Kjempeinvestering 
Rederiet har gjort store kvoteinvesteringer parallelt med bygginga av nybåten. Ifølge daglig leder Egil Johansen er det investert rundt 60 millioner kroner i prosjektet, hvorav selve båten utgjør rundt 20.

Båten har i dag en torskekvote rundt 200 tonn, 180 tonn sild, samt seinotrettigheter.

- Målet er å holde båten i helårlig drift, men vi kommer ikke til å gå skift. Vi skal være et fast mannskap, som tar helg og ferie på ordinær måte.

Lorentzen Hydraulikk grat. anno 33b H. Larsen_des20_JPP

.

Innkjøring 
- Av bildene ser vi at det ikke blir noen fare for å trives om bord bord?
- Nei, det er svært, jeg må si det. Det er god plass, både i maskinen, i fabrikken og fremover i båten. Vi har mye ting som tar plass, men det er likevel greit å komme seg rundt for å arbeide. Vi er veldig fornøyd med hvordan alt ble. Så nå handler det bare om å få det innkjørt som det skal være, sier Hallgeir, som har styrt unna dristige valg.
- Vi har valgt utstyr vi veit fungerer, og vi har valgt grove dimensjoner.

Latech m12b grat. H.Larsen_JPP

.

Skryter av verftet
- Hva er du aller mest fornøyd med?
- Det er så mange ting. Men det jeg er mest fornøyd med, er rett og slett kvaliteten på det de har levert i Grovfjord. Vi har fått et veldig bra produkt. Og det har vært veldig nyttig å ha fått være med der selv under arbeidet og plassere ting slik man vil ha det, sier Larsen.

Båten ble formelt overtatt før jul, men forlot ikke verftet før slutten av forrige uke.

- Etter overtakelsen kom vi på tinng som vi ville ha gjort i tillegg, og som tok tid å få gjort på grunn av at korona gjorde at ting tok lenger tid. Det var sveisere og folk som skulle gjennom karantene, og så dukker det alltid opp ting som kanskje må spesiallages som man ikke tenkte på. Men nå blei det som det blei, og vi er bare glade for at båten ble så bra som den ble, sier Hallgeir.

Nautik elektronikk 22b_Grat

.

Fakta, H. Larsen:

Tegnet av NSK Ship Design
Lengde: 12,99m
Bredde: 6,4m
Lasterom: 57m3
Elektrisk bedøving
Vakuumanlegg
RSW
Hovedmotor Scania DI13 – 500HK
Sidepropeller:   1stk 1 400 kg, 1stk 700 kg
Kraner: 1 stk 1 600 kg, 1 stk 620 kg 

H Larsen 2

Sjefskontoret i dempet belysning. (Foto: Alessandro Bottega)

H Larsen 3

Romslige forhold til 13-metring å være. (Foto: Alessandro Bottega)

H Larsen 4

Bedre bad og toalett enn mange andre i samme klasse. (Foto: Alessandro Bottega)

H Larsen 5

Byssa. (Foto: Alessandro Bottega)

H larsen 6

Hovedmotoren er på 500 hk. (Foto: Alessandro Bottega)

H Larsen 7

Akterdekket. (Foto: Alessandro Bottega)

h larsen 8

Garnhaler av solid dimensjon. Se også elektrisk bedøvning i bakgrunnen. (Foto: Alessandro Bottega)

H Larsen 1

I slutten av forrige uke la H. Larsen ut fra byggeverftet i Grovfjord med nesen vendt mot Senja. (Foto: Alessandro Bottega)

På forsiden nå