Slipen i Ballstad er en av partnerne i ZeroKyst og det nye fartøyet blir Ballstad Slips første som leveres med hybrid drift. I fjor utrustet selskapet sin første nybygde fiskebåt. Den ble levert til Sund i Lofoten.

Her er sjarken som skal utrustes på Ballstad. Foto: Lofotsjark

Lofotsjark

Nybygget er en Lofotsjark, produsert av selskapet Norsk Modell og Formplast i Askøy rett nord for Bergen, der Glesvær Ship Design AS og Vikmare AS står for design og utvikling. Båten skal til Porsangerfjorden, til Arnt Ring på Russenes. Skroget leveres til Ballstad i mars for oppstart av utrustning. Levering skal skje høsten 2022.

I en pressemelding forteller Ballstad Slip om hva som kjennetegner Lofotsjarken:

  • Er bygget i kompositt/sandwich med god isolasjonsevnen både i innredning og lasterom

  • God bredde med stort arbeidsdekk og god stabilitet

  • Stor lastekapasitet 25-30m3 med 3 lasterom.

  • Rigget for garn eller line

  • Mulighet for hybrid drift

Fremdriftsanlegg

- Fartøyet bygges med gode bekvemmeligheter med lugarer, dusj og toalett i forskipet samt toalettrom på dekk. Fartøyet er elektrisk oppvarmet med forvarmet ventilasjon. Pantry med salong på bro, skriver verftet i pressemeldinga.

- Fremdrift skjer med en 330 hk Cummins QSL9 motor, 37 kW Petra (elektromotor/generator) og Nogva HC-168 hybridgir med tilhørende propelleranlegg. Batteripakken er på 159,6 kWh. Hydraulikk og sidepropellere drives elektrisk.

FAKTA:

Utrustningsverft: Ballstad Slip, 8373 Ballstad

Rederi: Arnt Ring – 9713 RUSSENES

Skroget bygget av: Norsk Modell og Formplast, 5315 Herdla

Design og utvikling: Glesvær Ship Design AS og Vikmare AS

Byggelengde: 10,65 meter

Bredde: 5,40 meter

Fremdriftsanlegg: HybridX fra Hymatech AS

Bruk: Garn, teiner