Konkurransen om å levere minst 16 nye redningshelikoptre til Norge står mellom Agusta Westland og Eurocopter. Men nå er Agusta Westland beskyldt for korrupsjon, melder Teknisk Ukeblad. Skulle selskapet bli dømt, må kontrakten droppes.

Kommende fredag leveres innstillinga fra det norske anskaffelsesprosjektet Nawsarh (Norwegian All Weather Search and Rescue Helicopter), etter at anbudsrunden ble avsluttet før jul i fjor. Oppgaven med å plukke ut maskinen som skal erstatte de over 40 år gamle Sea King-helikoptrene er med andre ord noe av det første den nye regjeringen vil ta fatt på.

Anskaffelsen har en rammekostnad på 16,8 milliarder kroner. Kun to kandidater står igjen: AW101 fra den italienske fabrikken Agusta Westland og EC225 – kjent som Super Puma – fra Eurocopter-fabrikken. Men Agusta Westland er beskyldt for bestikkelser i forbindelse med salget av tolv vip-konfigurerte AW101-helikoptre til Indias flyvåpen.

– Utgangspunktet er klart: Norge kjøper ikke varer og tjenester fra korrupte selskaper, skriver prosjektleder Bjørn Ivar Aarseth i Nawsarh til Teknisk Ukeblad. Men bildet er mer nyansert enn som så. Aarseth fortsetter: - Mistanker, som for eksempel de som er framsatt mot Agusta Westland i forbindelse med salg til India, er ikke nok. Det er i dette tilfellet ikke sannsynlig at en rettskraftig dom, i noen retning, vil foreligge før kontraktsignering, og før vi er langt inne i gjennomføringsfasen. Samtidig er det slik at kontrakten Norge eventuelt vil inngå med Agusta Westland gir hevingsrett ved en eventuell dom for korrupsjon.

– Det ville vært uheldig dersom Norge skulle gå glipp av muligheten til å velge en av de to beste og gjenværende kandidatene, legger han til.

– På hvilken måte staten vil følge opp et slikt vesentlig kontraktsbrudd vil være gjenstand for en konkret vurdering. Vi har bedt Agusta Westland om å bli løpende orientert om saken med India. Det er vi blitt, og vi er fornøyde med oppfølgingen så langt, sier Aarseth.

(NTB)