Den noe underlige situasjonen kommer som følge av anbudspolitikken i Nordland, og sikkert også overkapasitet på ferger etter at nye gassferger har gjort sitt inntog.

Kabalen lyder som følger; bilferga «Sigrid», som tidligere holdt til i Sandnessjøen, har de siste årene trafikkert strekninga Melbu-Fiskebøl, etter at Lofoten fikk sin fastlandsforbindelse. Nyveien førte til at lofotingene ikke lenger trengte å kjøre igjennom Vesterålen for å komme hjem, og Melbu-Fiskebøl ble redusert til et lokalt samband med ei mindre ferge. Men Boreals «Sigrid» er likevel i minste laget, inn kommer Torghattens «Tysfjord», opprinnelig bygget for sambandet Lødingen-Bognes, der det nå går hypermoderne gassferger. Skiftet finner sted til nyttår, melder Bladet Vesterålen.

Noen få kilometer unna Melbu går splitternye «Hanøy», Boreals katamaranhurtigbåt som også kan ta noen få biler, opptil en hel buss, mellom Stokmarknes og de delvis veiløse Hadsel-bygdene på andre sida av Hadselfjorden. Biltilbudet, som ble satt i drift denne uka, er helt nytt, og kommer etter en årelang debatt om båt- og fergesambandene på nord- og sørsida av Raftsundet, og der altså Boreal gikk seirende ut av anbudskampen.

Da er vel alt som det skal være, når hurtigbåten «Brottøy» - som nå løses av – eies av Torghatten Nord.