- Jeg får registrert båten, men når jeg skal laste inn mottakene, kommer det ingen ting. Dermed er den ikke mulig å bruke, sier Soløy, som ringte til Fiskeridirektoratet og forklarte problemet, fikk beskjed om å slette appen og starte på nytt, hvilket han gjorde - med samme resultat.

– Det må være noe alvorlig galt med dette systemet, sier Soløy, som selv ikke får problemer, fordi han er i ferd med å avvikle. Men han synes synd på yrkesbrødrene.

– Jeg gjorde dette bare for moro skyld. Men det var ikke moro å se at det ikke virket.

Kyst og Fjord har forsøkt å kontakte Fiskeridirektoratet i Bergen om saken, men samtlige ansatte som har med denne saken å gjøre, er opptatt i telefonen. Direktoratets sentralbord bekrefter at det har vært svært mange henvendelser om saken.

Seksjonssjef Frank Ove Olsen bekrefter at det har vært mange henvendelser om appen, men har ikke hørt om spesielle problemer med iphone. Derimot virker den foreløpig ikke på en ipad, nettbrett.

- Hva skjer med de som ikke får lastet dette inn?

- Vi har jo sagt vi skal ha en myk innføring. Det betyr ikke at folk skal kunne lene seg tilbake og overse det nye pålegget. Folk som ikke får dette i orden før 1. februar, bør snarest henvende seg oss for å få hjelp til å få systemet opp og gå.

Fiskeridirektoratet har lagt ut et eget skriv om appen. Det kan du lese her.