Erik Jenssen og Dag Erlandsenj

- Et kjempeløft for Båtsfjord, dette tror jeg bli meget bra, sier ordfører Lone Johnsen (Sp) til Kyst og Fjord. Hun var snar med å gå ned på kaia for å komme seg om bord, da reder Bjørnar Jonassen mandag klokka 12 inviterte båtsfjordingene til åpen båt, med fiskesuppe, kaffe og kaker.

Her er det fest: «Julie Pauline» er kommet hjem, skipper og reder Bjørnar Jonassen (til venstre) har åpnet båten for båtsfjordingene og i messa venter fiskesuppe, kaffe og kaker. Til høyre havnesjef Morten Albertsen og ordfører Lone Johnsen (Sp). Foto: Nico Rantala

Et jevnt sig av folk fulgte bak ordføreren utover mandagen. For det var nettopp på mandag de hadde sjansen, allerede tirsdag stakk Jonassen og mannskapet til havs for å gjøre det første sjøværet.

Føler takknemlighet

- Jeg har takket Bjørnar så mange ganger for at han gjør akkurat dette; at han satser på Båtsfjord kommune på denne måten. Jeg tror mange båtsfjordinger opplever det samme, at de er takknemlige. Det er fantastisk å se denne båten i virkeligheten, gå om bord og se og ta på det vi har ventet på så lenge, sier Johnsen til Kyst og Fjord.

Også leder i Fiskerigruppa i Båtsfjord, Frank Kristiansen, tar fram superlativene.

- En utrolig fin båt, et utrolig fint tilskudd til kommunen når vi får slike båter hjem, sier han.

- Dette er en båt som satser på ferskfisk, mens du er daglig leder for Båtsfjord Sentralfryselager AS. Skulle du ønske deg tilbake til Båtsfjordbruket?

- Nei, det viktige her er jo at Bjørnar har kommet hjem til Båtsfjord med en båt som er bygget for å ta vare på kvaliteten. Og med det kvotegrunnlaget han har, er dette ekstremt viktig for bygda, og ikke minst viktig for de 85 ansatte på Båtsfjordbruket, sier han.

Store ambisjoner

Rederne har altså store ambisjoner for «Julie Pauline» som en viktig ferskfiskleverandør til industrien i Båtsfjord. Fabrikken er bygget med tanke på best mulig ivaretakelse av kvaliteten, og aller helst ønsker Bjørnar Jonassen å levere fisken levende. Enten torsk som settes i ventemerd, eller hyse som pumpes levende i land til bruket og bløgges ut direkte der.

- Denne båten er bygget for heimefiske, selv om den kan gå hvor som helst, slår Jonassen fast.

Oksygenanlegg

«Julie Pauline» blir en av de viktigste bidragsyterne når Nofima og Båtsfjord-industrien nå kjører i gang andre runde av levendehyse-prosjektet. Man oppnådde svært lovende resultater sist, med vesentlig eldre fartøy og teknologi, så forventningene til hva et helt nytt og optimalisert skip kan levere, er høye.

I tillegg til ordinær sirkulasjon av nytt, friskt sjøvann, kan man på «Julie Pauline» også tilsette oksygen i vannet, slik brønnbåtene gjør.

Varsom håndtering

Båten har 480 kubikk lasterom og Jonassen anslår at de vil kunne føre rundt 45 tonn fisk levende på hver tur.

I tillegg til oksygenanlegg er pumpe- og rørsystemet lagt opp med omtanke for fisken, med romslige rør uten mer knekk enn høyst nødvendig i svingene.

Feil båt for firemila

Nettopp fersk- og levendestrategien er det som gjør far og sønn Jonassen eitrandes irritert over forslaget om havdeling, som de mener vil stenge dem ute fra feltene som de vil hente det meste av fangstene sine fra.

- Vi er veldig spent på firemilsdiskusjonen, for om de mener alvor med det forslaget de har sendt ut, blir ikke denne båten værende lenge i Finnmark. Da har vi bygget feil båt, vi skulle heller ha satset på en frysebåt, sier Bjørnar Jonassen.

Gode tider også for sjarken

Han er ikke med på retorikken fra dem som vil hive ut stor kyst for å verne sjarkflåten.

- Roger Hansen i Nord Fiskarlag sier det som skjer nå er døden for småflåten, men jeg driver nå en sjark også, i tillegg til denne båten. Og vi har hatt de beste sesongene noensinne, der mannskapet har hatt årslotter på over 800 000 kroner, så det er fullt mulig å drive små båter lønnsomt, selv om stor kyst er innenfor firemila.