Bjørgo kommer fra stillingen som markedssjef i Lilleborg, og skal nå overta ansvaret for markedsføring av norsk sjømat i verdens mest folkerike land.

Kjenner Kina

Fram til nå har Bjørgo jobbet i ulike funksjoner i Orklasystemet siden 2003 og har blant annet hatt ansvar for ulike innovasjonsprosjekter innen produktutvikling og produksjon i Kina.

- Med ansettelsen av Bjørgo har vi funnet en som både kan merkevarebygging og produktutvikling og vi ser fram til å få Sigmund på plass i Kina i løpet av sommeren. Markedet i Kina er i stor utvikling og fremveksten av modere dagligvarehandel og økt etterspørsel etter norsk sjømat gjør dette til et svært spennende marked, sier markedsdirektør Merete N. Kristiansen i Eksportutvalget for fisk (EFF).

Femårs periode

Sigmund Bjørgo har sin utdannelse fra Landbrukshøgskolen på Ås hvor han har tatt en master i økonomi og ressursforvaltning.

Bjørgo erstatter fiskeriutsending Åshild Nakken som de siste fem årene har vært Eksportutvalgets kvinne i Kina og Hong Kong. Hennes åremålsperiode som utsending er over og Åshild, som har hatt permisjon fra hovedkontoret i Tromsø, vender nå tilbake til Norge.