Båten får blant annet en helt nyutviklet dragebrønnsløsning som vil være tilpasset haling av garn og line. «Leinebris» blir dermed den første båten i verden som kan hale garn i gjennom dragebrønnen.

- Vi har fått et toppmoderne og effektivt fartøy, en kraftplugg i syv etasjer fullspekket med nyvinninger. Med nybygget kan vi satse offensivt fremover for kvalitetsfisk, sier et stolt rederi, som nå er på vei hjem fra Tyrkia med en splitter ny båt, heter det i en pressemelding.

Selve båtbyggingen er gjort på Tersan i Tyrkia, med utstyr og teknologi fra norske leverandører. Båten er utviklet av Skipsteknisk AS i nært samarbeid med rederiet og båten er av nyutviklet ST-156L design. Nybygget er et resultat av ekspertise og nyvinninger fra alle parter.

Filet og råstoff av beste kvalitet

Rederiets ambisjon er å levere verdens beste linefisk fra verdens reneste hav direkte til restauranter, butikker, fish & chips-sjapper og produsenter i Norge og utlandet.

Fabrikken har en kapasitet på 50 tonn H/G-fisk (hodekappet og sløyd) og 15 tonn fileter i døgnet. «Leinebris» vil være den første linebåten i Norge som kan tilby H/G (hodekappet og sløyd) og J-cut (japankutt) produkter i fastvekt.

Grønn miljøprofil

Fartøyet har en lengde på 58 meter, en bredde på 13,40 meter og en lastekapasitet på 500 tonn, totalt 2405 tonn d.w. Det vil ha en innredning for 24 personer, etter cruise-standard, da det for rederiet er det viktig med komfort for de ansatte i båten. Boligseksjonen har blant annet kino, trimrom, solarium, badstu og en egen sky lounge med 360 graders utsikt.

Rederiet har satset på en grønn miljøprofil, og et lavt energiforbruk som imøtekommer de strengeste utslippskrav har helt klart vært et av hovedfokusområdene.

Det moderne fartøyet vil få et nytt dieselelektrisk fremdriftssystem bestående av en nedsenkbar azimuth propell framme og en frekvensstyrt fremdriftsmotor tilknyttet gir / hoved-propell i hekk. Båten er utformet etter strenge helse-, arbeidsmiljø- og sikkerhetskrav for mannskap.

Familietradisjoner fra 1898

Nybygget er et resultat av at Leinebris-rederiet i Herøy og Urvaag-rederiet fra Averøy valgte å fusjonere i 2013. Gjennom sammenslåingen ble rederiet fullstrukturert, og de bestemte seg for å bygge for fremtiden for å ta vare på familiens linefisketradisjoner fra 1898. Sammen har de nå bygget Norges mest moderne kombinasjonsfartøy for autoline og garn, noe rederne Paul Harald Leinebø og Åge Uran er storfornøyde med.

- Vi lever for å levere kvalitetsfisk til våre kunder over hele verden, og med denne båten er vi bedre rustet en noen sinne, slår de fast.

Etter planen satser Leinebris på å være hjemme i Fosnavåg for folkefest første helga i september, med påfølgende dåp i Averøy helga etter.