Se godt på dette bildet. Til venstre har du vestre rullebane og transportflyene. Til høyre har du det nye kjølehotellet. Nærmere flystripa er det knapt mulig å komme. Foto: Dag Erlandsen

Åpninga skjer tirsdag. 200 gjester er invitert til åpninga, deriblant samferdselsministeren og fiskeriministeren.

Flunkende nytt bygg

Du har sikkert sittet i et fly som har takset ut mot vestre rullebane for å ta av fra sør. I det det har forlatt det store terminalområdet, har det svingt 90 grader til babord og satt kursen sørover mot enden av rullebanen. Er det vinter, er det gjerne der flyene skal avises før takeoff. Men lenge før du nådde enden av rullebanen, passerte du de vindusløse transportflyene, der de gule flyene fra DHL gjerne er de mest iøyenfallende. Når du passerer neste gang, skal du se godt etter , for bare noen meter bortenfor de gule kjempene er det satt opp et nytt bygg; det nye kjølehotellet.

Herved er orkesterplassen på landets hovedflyplass servert, til norsk laks og ørret.

- Investering for hele næringa

I spissen for satsinga står administrerende direktør i Coast Seafood AS, Sverre Søraa, som også er styreleder i Coast-eide Oslo Seafood & Cargo Center AS (OSCC) på Gardermoen. Han forteller at sjømaten blir klargjort hos OSCC før den transporteres til det nye kjølehotellet, i påvente av at flyene skal lande og ta med seg lasten ut i verden.

- Vi skal selvsagt være brukere av vårt eget anlegg, men dette er ikke bare en investering bare for oss, men for hele sjømatnæringa. Vår eneste intensjon med kjølehotellet er å gi norsk sjømatnæring en enda mer framtidsretta organisering - for å bli i stand til å gi markedet en enda bedre kvalitet og vokse enda mer, slik at sjømaten kan fylle gapet som vil oppstå når olje- og gassalderen tar slutt, sier Søraa til Kyst og Fjord. Siden august i fjor har entreprenørselskapet Svalinn jobbet for å sette opp de spesielle bygget til anslagsvis 60-80 millioner kroner. Prosessen har gått på skinner, Søraa er kjempefornøyd og nå er 200 gjester invitert til åpninga, deriblant samferdselsministeren og fiskeriministeren.

Ubrutt kuldekjede

Forskerne har de siste årene fortalt oss hvor viktig det er å holde ferskfisken i ei ubrutt kulderekke, fra lakseslakteriet helt fram til kunden, med nedkjøling ned mot null grader fra startpunktet, tilstrekkelig med is i kassene, rask transport til bestemmelsesstedet og konstant kulde underveis, der isen aldri får mulighet til massiv omdannelse til vann. Teorien er grei nok, men tenk om flyselskapet vil ha sikkerhet mot forsinkelser og forlanger at fisken skal stå klar for ombordlasting utendørs rett ved siden av flystripa – senest fire timer før avgang?

- Logistikken på Gardermoen har ikke vært så enkel. Kjølelagrene har ligget langt unna, uforutsette ting har skjedd og trailere med fersk laks har blitt stående i bilkø på vei til flyplassen. Trøbbelet har gjort at flyselskapene har tatt sine forholdsregler, sier Søraa.

Men nå ligger altså ikke kjølelageret milevis unna, men inne på selve flyplassområdet. Vel innenfor de vel bevoktede portene blir laksetrailerne losset og kassene flyttet over på flypaller. Kassene «bygges» på pallene, som deretter lagres inne på kjølehotellet, ferdig bygget og klar til avgang. Nå flyet står klart utenfor, er det bare å trekke pallene om bord.

Kjølehotellet innebærer et kvantesprang for laksenæringa, som nå får nye og bedre muligheter for vekst i Øst-Asia.

Det er dette kvantespranget som skal feires i neste uke.

Som en fotballbane

Innvendig er hallen som en velvoksen fotballbane, med plass til 90 flypaller à fire tonn. Årlig går det cirka 250.000 tonn sjømat gjennom Gardermoen, og ambisjonene er at dette volumet skal økes.

Coast har ønsket å gjøre dette så miljøvennlig som mulig, blant annet brukes spillevarmen fra kjøleanlegget til å varme opp omkringliggende bygg samt holde oppstillingsplassen for trailerne utenfor kjølehotellet isfri. 4500 kvadratmeter takflate kan også brukes til noe, der er det allerede klargjort for oppsetting av solpanel.

Samtidig er Søraa klar over at flyfrakt av fisk ikke er regnet som det mest miljøvennlige norsk sjømatnæring kan engasjere seg i – i dag. Han tror det vil skje store ting de neste årene, der elektriske fly og miljøvennlige løsninger vil overta for dagens flåte, på lik linje med det som nå skjer i bilbransjen.

- Jeg tror ikke vi kommer til å slutte å fly, vi må fortsette å reise til hverandre og besøke hverandres kulturer, ellers tror jeg ikke vil klarer å skape en fredelig verden. Samtidig må vi som forbrukere skubbe flyene mot mer miljøvennlige løsninger. Widerøe tester allerede sine første elektrisk drevne fly, og har ambisjoner om at store deler av selskapets fly skal være elektriske innen 2030. Jeg tror det vi har sett er bare begynnelsen, sier Søraa.

- Vi står foran en enorm økonomisk vekst i Asia, der middelklassen vil øke kraftig. I 2009 telte middelklassen i Asia 500 millioner mennesker, i 2020 var tallet 1,7 milliarder og i 2030 vil den være på 3,2 milliarder. Noen tilsvarende utvikling finnes ikke i Europa, og om norsk sjømat skal bli den nye økonomiske bærebjelken etter olje og gass, er vi bare nødt til å satse i dette markedet.

Kommer hele sjømatnæringa til gode: - Vårt mål er å legge enda bedre til rette for norsk sjømatnæringa, sier administrerende direktør i Coast, Sverre Søraa.

Kjøpte konkursbo

Fiskeeksportøren Coast Seafood i Måløy har mange jern i ilden, mest kjent som en stor eksportør av laks og ørret, hvitfisk, pelagisk fisk og ikke minst foredlede lakse- og ørretprodukter samt eier av fabrikken Sotra Fiskeindustri med 180 ansatte og Vega Salmon i Flensburg med 600 ansatte. I nord eier de hvitfiskanlegg i Kjøllefjord og Berlevåg, i samarbeid med Brødrene Karlsen AS på Husøy og Gunnar Klo AS på Myre.

For snart fem år siden kjøpte Coast konkursboet etter Roadfeeders, et av de største frakthåndteringselskapene på Oslo Lufthavn Gardermoen. Det skjedde i løpet av en dramatisk natt i oktober 2018, og analytikere mente at om ikke Coast hadde gjort dette, ville store deler av lakseeksporten ha stoppet opp. Med ståsted Gardermoen begynte selskapet å engasjere seg i den videre utviklinga på hovedflyplassen, herunder å snuse på ei attraktiv tomt som Avinor hadde lagt ut på anbud. De fikk til slutt tilslaget, etter å ha oppfylt en rekke kriterier som ble pålagt dem som ville være med i konkurransen. I årene som fulgte jobbet Coast med å bedre logistikken rundt laksetransporten over Gardermoen, og i august i fjor var planene ferdig finslipt bygginga kunne starte.

Utbygging på skinner

- Vi er bare så fornøyde med at vi er kommet dit vi er kommet, og svært imponert over det Svalinn har fått til. Vi har jobbet med dem før, og visste hva vi gikk til. En åpen kontrakt har ligget i bunnen, ingen ting uforutsett har skjedd, ting har gått på skinner, alle testene er avsluttet, kjølemaskinene er slått på og nå bare gleder vi oss til å ta anlegget i bruk, sier Søraa.

I dag må flypallene med sjømat oppbevares utendørs. Om få dager er dette bildet historie.