Vi er i Grovfjord når nye «Snarsetværing» som er under bygging, skal få montert rorhuset om bord. Mye kan gå galt idet kranvaieren festes i rorhuset. Kranføreren er nødt å få kroken helt i senter. Hvis ikke kan hele huset begynne å pendle i det den løftes fra bakken. Det kan i verste fall få fatale konsekvenser og forsinke hele byggeprosessen. Derfor er det litt kritisk akkurat i det løftet starter.

Rorhuset klargjøres. Her skal det lite til for å få pendelbevegelser.

Her kan du se film av prosessen da rorhuset ble montert

Presisjonsarbeid

Men med vante hender plasserer kranbilsjåføren seg akkurat der den bør stå for å unngå dramatikk. På taket av rorhuset har en av medarbeidere ved Grovfjord båtbyggeri funnet senteret for løftet.

Kroken festes.

Så starter vinsjen på kranen.

Forsiktig. Veldig forsiktig.

Millimeter for millimeter forlater styrhuset bakken, inn til man er forvisset at lasten både er stabil og uten pendelbevegelser. Deretter går det relativt fort for seg. Rorhuset får luft under seg og svinges sakte utover den 14,99 m lange båten.

Om bord står det vante hender og tar imot. Deretter starter finarbeidet når huset skal festes til dekket. Også her snakker vi om fininnstilling. Alt må treffe 100 prosent. Her kan en millimeter til eller fra ha alt å si for å få en stødig fiskebåt.

Endelig luft under rorhuset uten dramatikk.

Største fra Grovfjord

Hele operasjonen tar ikke mer enn knappe 20 minutter - fra vaieren er festet til rorhuset er trygt på dekket.

Daglig leder ved Grovfjord båtbyggeri, Vidar Sjøvold, overvåker deg hele fra sidelinjen.

Han kan ikke annet enn å nikke anerkjennende og ser selvsagt fram til å komme seg videre med byggeprosjektet av verftets så langt desidert største byggeprosjekt.

«Snarsetværing» som er kontrahert av brødrene Hjalmar Olsen og Geir Olsen fra Straumsjøen i Vesterålen, er den største fiskebåten verftet noen gang har laget. Lengden er på 14,99 meter mens bredden er på hele 7,5 meter. Dermed blir den ikke bare den største kystfiskebåten levert fra Grovfjord båtbyggeri, men også en gigant i klassen og vil plassere seg som en av landets største 14,99 meteringer.

- Jo det er store dimensjoner, medgir Sjøvold.

Det er han selvsagt fornøyd med. For «Snarsetværing» tar båtbyggeriet opp ytterligere et hakk, etter at Sjøvold og co de siste årene har levert sjarker i størrelsen 10 til 13 meter på løpende bånd.

Daglig leder Vidar Sjøvold sier at «Snarsetværing» er Grovfjord Båtbyggeris største prosjekt så langt.

Når nybygget er klargjort, vil det heller ikke være noen tvil om hvor den er bygget. For også «Snarsetværing» får den karakteristiske Grovfjord-looken. Det vil si at det også er fokusert på utseende, ikke bare effektivitet.

Arbeid nok

Vidar Sjøvold er kjempefornøyd med at de klarer å levere en såpass stor båt fra Grovfjord. Skroget er tradisjon tro sveiset Riga og ankom Grovfjord for en drøy uke siden. Rorhuset er på sin side laget i Grovfjord i sin helhet. Nå gjenstår den kompliserte biten av byggeprosjektet, nemlig innredningsarbeidet.

Det vil selvsagt ta sin tid slik at overrekkelsen ligger mange måneder fram i tid.

Ferdigstillelsen av «Snarsetværing» skjer ved siden av mange andre prosjekter båtbyggeriet har på beddingen. De har for tiden to omfattende ombyggingsprosjekter gående, vedlikeholdsarbeid samt gjenoppbygging av et større fartøy. Med andre ord er staben på godt norsk nesten overkastet av arbeid.

Vidar Sjøvold kan konstatere at det meste går på skinner for tiden, tross økte råvarepriser, økte fraktrater og ikke minst at Ukraina som viktig leverandør til verftsindustrien er ute.

- Det ser ikke ut som om vi skal bli arbeidsledige med det første sier Vidar Sjøvold.

I tillegg forteller han at de har et par nybyggprosjekt på gang. Derfor ser de kommende årene lyse ut, tross mange utfordringer for verftsnæringen, spesielt etter at Russland gikk til krig mot Ukraina.

Alt har blitt vesentlig dyrere, både gjennom økte råvarepriser, økte fraktrater og ikke minst at Ukraina som viktig leverandør til verftsindustrien er ute.

- Men det har likevel ikke fått fiskerne til å sette foten i bakken, så dette ser bra ut, kan Vidar Sjøvold bare konstatere.

Når «Snarsetværing» blir ferdig er det ingen tvil om hvor den er bygget.