- Vi er nesten i mål, men må få den endelige godkjennelsen fra Fiskeridirektoratet om den planlagte ombyggingen av båten til å drive med autoline. Resten er i boks, sier Tøllefsen til FiskeribladetFiskaren som melder om salget.

Kjøpet skjer gjennom Tøllefsens autolinerederi Vestfisk Nor AS, der Ervik Havfiske er med, med en eierandel på 24 prosent.

30 arbeidsplasser

For Båtsfjord-samfunnet betyr salget at opp mot 30 arbeidsplasser kan ryke, ettersom staben rundt «M. Solhaug» ikke følger med.

I Båtsfjord håper man imidlertid at Solhaug vil komme opp med en erstatter, ettersom rederiet han har bygd opp og som foruten «M. Solhaug» består av autolinebåten «Delfin», er blitt en av fiskeværets store arbeidsgivere.

I tillegg til de som jobber som mannskap om bord, har Solhaug bygd opp en omfattende lineegnesentral som forsyner langt flere enn bare hans egne fartøy.

Tung gjeldsbyrde

Årsaken til salget, er ifølge FiskeribladetFiskaren stor gjeldsbelastning på fartøyet som ble bygd i 2014. Det gjorde at Solhaug valgte å takke ja til tilbudet han fikk fra Senja. Tilbudet innbefattet både båt og kvoter.

Det har ikke lyktes kyst og Fjord å få kommentar fra Michael Solhaug selv, ettersom han er ute på fiske.