I fjor handlet nordmenn sushi i kiosk og dagligvarebutikker for 60 prosent mer enn i 2010. Nordmenn kjøpte i 2011 sushi i butikk og restauranter for 439 millioner kroner, noe som er 34 prosent mer enn året før. Dette viser tallene i en fersk undersøkelse som Sissel Flesland Markedsinformasjoner har laget for Norges sjømatråd.

– Få om noen mattrender har vokst så raskt som sushi gjør nå, sier konsumentanalytiker Asbjørn Warvik Rørtveit i Norges sjømatråd.

Til sammenligning var veksten fra 2009 til 2010 på 22 prosent.

Spesielt i dagligvarebutikkene satte sushisultne nordmenn sterkere spor etter seg i 2011 enn noen sinne tidligere. Sammenlignet med året før handlet vi sushi for hele 60 prosent mer i kiosker og butikker, totalt 147 millioner kroner.

Rørtveit forklarer den store veksten med at sushi passer i så mange ulike spisesituasjoner, både som lunsj, middag og kveldsmat. Den er heller ikke eksklusivt forbeholdt verken hverdag eller fest. Han sier sushi nå har beveget seg fra å være et nytelsesprodukt på sofistikerte restauranter til å bli et enkelt produkt med høy tilgjengelighet.

– I tillegg hjelper det at sushien er som skapt for den globale helsetrenden, sier Rørtveit.

Rapporten fra Sissel Flesland Markedsinformasjoner viser hvor mye sushi nordmenn kjøper i butikker og restauranter. Den norske sushitrenden er imidlertid enda sterkere. Sushien som nordmenn lager og spiser selv, kommer i tillegg.

– Vi kan trygt slå fast at sushien har flyttet hjem. Det viser både veksten i dagligvaremarkedet, og tall over hvor mange som har laget sushi selv, sier Rørtveit.

En undersøkelse Norstat gjorde for Norges sjømatråd i desember viste at 11 prosent av nordmenn over 15 år har laget sushi selv.