Snart to år etter at kontrakten var underskrevet, opprant den store dagen. I dag morges gikk nybåten ut for å dra garn, for første gang. Båten ble fylt mens rederen avla telefonrapport til Kyst og Fjord.

.

- Alt virker som det skal. Båtens største svakhet akkurat nå er antakelig meg, flirer Finn Tore Frantzen.

- Det går jo ikke fort. Alle funksjoner sitter ikke i fingrene ennå, sier Frantzen, som er spent på batterikapasiteten når sjøværet går mot slutten.

- Hele garnlenka ble dratt om bord på strøm, det gikk helt greit. Men det er urolig vær og mye kjøring med thrusterne. Det er i det hele tatt mye utstyr som er i bruk, så dette blir spennende.

På land sitter båtbygger Erik Ianssen (66) og er helt i fistel.

- Dette er en av de største dagene i min karriere!

- Men dere har jo allerede bygget en hybrid tidligere, dette er nummer to?

- Jo, «Karoline» er unik, men «Sundsbøen» har utstyr som kan brukes av 3 000 fiskebåter og 2000 oppdrettsbåter. Det gir helt andre perspektiver.

«Batteripakke light»

Mye er sagt og skrevet om «Sundsbøen», som er landets – og verdens – andre 11-metring som går på strøm. I motsetning til den første, seriehybriden «Karoline» fra 2015, er «Sundsbøen» en parallellhybrid. Det betyr at den er utstyrt med en helt vanlig dieselmotor på 8,9 liter og 285 hestekrefter - pluss en elmotor på 36 kw/50 hk. Ved siden av at elmotoren gjør at båten store deler av dagen kan slå av dieselmotoren har båten heller ikke behov for hjelpemotor/aggregat.

10,99 meter lange «Sundsbøen» er nesten identisk med el-sjarken «Karoline». Bortsett fra noen viktige tekniske unntak.

«Sundsbøen» har dessuten en batteripakke på knappe 50 kwh, som er bare fjerdeparten av kapasiteten til «Karoline». «Batteripakke light» skal gjøre dieselmotoren overflødig i hele 60-80 prosent av driftstida, som betyr nær halvert dieselforbruk og vesentlig lavere driftskostnader enn på en vanlig sjark. Samtidig har den reduserte batteripakken gitt en vesentlig lavere anskaffelseskostnad enn om båten skulle fått samme batterikapasitet som forgjengeren.

- Byggeperioden har vært spennende, men det er nå den virkelige spenninga starter. Dette er uten tvil den største råsjansen jeg noen gang har tatt, sier Frantzen til Kyst og Fjord.

Finn Tore Frantzen og eier av «Karoline», Bent Gabrielsen (høyre), går sine egne veier. Mye tyder på at det de gjør nå, blir helt vanlig om noen år.

Ingen tomgangskjøring

Hovedmotoren skal kun være i gang under framdrift. Under setting og draging på fiskefeltene er det ikke noe poeng i å ha motoren stående på tomgang, da batteriene vil gi strøm til alle nødvendige funksjoner. Slik får Frantzen vesentlige utslippskutt og lavere drivstoffkostnader.

Det er også fullt mulig å operere båten i andre enden av skalaen; kjøre fullt trøkk med begge motorer - diesel pluss strøm - for å få mest mulig fart, om nå det skulle være nødvendig. Fart er imidlertid ikke noe poeng for Frantzen, som har hatt to speedsjarker tidligere. Nå vinterstid er det bare halvannen time å gå til de nærmeste fiskefeltene, 4-5 timer om sommeren.

.

- Alt om bord har virket helt supert, men jeg må lære meg å bruke båten på best mulig måte, lære å tenke nye tanker, sier 49-åringen til Kyst og Fjord. Han benytter samtidig sjansen til å rette en spesiell takk til finansieringsrådgiver Nina Hauge i Innovasjon Norge i Vadsø.

- Uten hennes hjelp, ville ikke dette prosjektet blitt noe av.

Båten skal i hovedsak fiske med line, men er også rigget for garnfiske etter sei på sommeren. Akkurat denne vinteren må linemannen ta uvanlig mye av torsken med garn, fordi han er kommet så seint i gang. Hyseline, blåkveite og blandingsfiske på høsten er andre stikkord for Frantzen-drifta.

- Jeg har lenge ønsket å forsøke dette. Skulle jeg noen gang bygge meg ny båt, skulle det være en miljøvennlig hybrid. Ved siden av at dette er klimavennlig, gir det også et vesentlig hyggeligere miljø om bord, med frisk luft og lite støy.

Full oversikt fra førerplassen.

Proppfull av måleinstrumenter

«Sundsbøen» er proppfull av måleinstrumenter, som skal gi Selfa dokumentasjon om forbruk, driftstimer og alskens operasjoner. Etter noen måneders drift vil fabrikken kunne fortelle nøyaktig hvor mange timer båten har vært i drift med avslått motor, hvor mye CO2 som ikke er blitt sluppet ut i atmosfæren og hvor mange liter drivstoff Franzen har spart. Elmotoren har en dobbel funksjon, ved siden av å være motor kan den også fungere som generator for å produsere strøm til batteriene.

- Muligheten er der, men poenget er jo å unngå slik lading. Vitsen er å la batteriene jobbe hele dagen, komme på land med minst mulig strøm på batteriene, koble deg til landstrøm og stille med fulladede batterier neste dag.

Finish i messa.

Kan monteres overalt

Daglig leder Erik Ianssen i Selfa Arctic AS tror dette en dag blir normalen i fiskeflåten. Han peker på det overordna perspektivet; at bygg og anlegg, fiskeri og havbruk er de sektorene her i landet som øker mest, og at denne veksten betyr økt utslipp. - Med veksten i marin sektor vil utslippene øke, med mindre vi klarer å gjøre noe med teknologien. Løsninga har vi allerede, men vi er nødt til å ta den i bruk i stor skala, sier han.

Sjark nummer tre med batteridrift er allerede kontrahert og vil bli levert i september. Dessuten er Selfa i gang med å bygge en arbeidsbåt som også skal gå på strøm. Kanskje vel så spennende er muligheten for å ettermontere parallellhybride løsninger på eksisterende båter, tilsvarende systemet som nå er på «Sundsbøen».

- Det koker ikke akkurat på telefonen, men jeg er overbevist om at dette kommer i stor stil. Når folk ser hvordan det fungerer, tror jeg det blir helt vanlig å bygge om framdriftssystemet i norske fiskebåter, sier Ianssen.

Fakta, «Sundsbøen»:

Fartøytype: Selfa 1099 MAX, byggenr. 313

Rigget for line og garn

Lengde: 10,99 m

Bredde: 4,30 m

Lasterom: 20,1 m3

Arbeidsdekk: 21,2 m2

Dieseltanker: 1,6 m3

Vanntank: 0,4 m3

Motor: Cummins QSL 8,9l 285hk v/1800 rpm

Gir: TwinDisc MG-5075 IV

Hybridanlegg: HybridX 420 fra Hymatech AS, 36 kw