- Dette er en enklere båt enn det vi vanligvis produserer, og vi føler vi har fått til et godt konsept, sier Andre Rustad til Kyst og Fjord. Rustad var inntil nylig daglig leder i selskapet, men har nå gått over i rollen som salgsdirektør i GOT-konsernet. Båtfabrikken i Mandal er særlig kjent for sine svært drektige kystfiskebåter, men med stamplinebåten «Sandholmen» har de altså gått motsatt vei. Her er både mindre bredde og mindre høyde.

Den nye skrogformen har medførte flere testturer utfor Mandal enn vanlig, med flere endringer av ballasten. Rustad mener de nå er kommet fram til en båt med svært gode sjøegenskaper.

- Vi er godt fornøyd med resultatet, og tror vi har truffet godt i dette markedssegmentet. Nå er vi spente på tilbakemeldingene når båten får prøvd seg på fiskefeltene, sier han.

Mindre og raskere

Kundene er Ole Jacob Wangsvik og Arnt Johansen fra Ballstad, som tidlig var klare på at de ville «ha en båt som så ut som en båt». Fabrikkens gode rykte etter flere vellykkede båtprosjekter til Lofoten og ikke minst at de kunne få båten raskt, ble utslagsgivende for de to, som altså har byttet ut den 14 meter lange gammelbåten med en tre meter kortere båt.

- Vi ville ha en båt der vi har stort sett alt i samme høyde, og som vi kan, hvis det blir nødvendig, drifte alene på, sa Arnt Johansen til Lofotposten i fjor, etter at kontakten på 10,5 millioner kroner var underskrevet. Når dette skrives, er de to i kjøringa nordover, og det har ikke lyktes Kyst og Fjor å få dem i tale.

Den nye serien, Skogsøy liten, har én etasje mindre og et lasterom som er redusert fra 28 til 18 kubikkmeter i forhold til Skogsøys 11-meters storsjark. Skogsøy liten får 12 tonn last i rommet, pluss ett og et halvt tonn på dekk.

Reduksjonene innebærer at marsjfarten øker. Båten gjør 7,8 knop, med et forbruk på 26 liter i timen. Mens storsjarken marsjer i 6,5 knop.

Vannbåren varme

Mandalittene har også vektlagt at komforten fra storsjarken ikke skal forsvinne i den lille. To lugarer, tre køyer, messe, toalett, dusj og vannbåren varme fra motorens kjølevann er noen av stikkordene.

- Et tett og godt konsept, som vi forventer mye av i tida som kommer, sier Rustad.

Fakta

«Sandholmen»:

Lengde: 10,99 meter.

Bredde: 4,6 meter

Dybde i riss: 3,55 meter

Lasterom: 18 m3

Hovedmotor: 300 hk

To lugarer, tre køyer

Tett konsept: Linebåten er bygget slik at det skal kunne gå an å gå på havet og drive den alene.
Førerplassen.
Styrhus med mye plass. Fabrikken har lagt vekt på å ikke redusere komforten fra de store båtene.