– Jeg har absolutt tro på vekst i det spanske markedet, sier fiskeriutsending Espen Hanson i Spania som har blitt rammet med stor arbeidsledighet under den økonomiske krisen.

- Det skrives opp og ned om alt det negative og det former selvsagt tankene. Ikke glem at selv om 25 prosent av spanjolene er arbeidsledige, så har tross alt 75 prosent en jobb. De lar heller bilen stå, enn å la være og spise sjømat, sier han til Kyst og Fjord.

- Har du tro på vekst i torskeomsetningen i Spania?

- Det har jeg absolutt. Det er en del usikkerhet her, men helt klart, vi kan vokse videre, mener han.

I det store og svært viktige klippfiskmarkedet i Portugal er Christian Bue Nordahl Sjømatrådets fiskeriutsending. Nyhetsbildet preges av den dårlige økonomien.

- Det er ikke tvil om at portugiserne har det vanskelig økonomisk. Nybilsalget har falt med 40 prosent og bensinforbruket har gått ned med ti prosent. Likevel er fisk en nødvendighetsvare og det kunne absolutt vært verre, sier Bue Nordahl.

Norsk klippfisk har hatt en fantasisk utvikling også i Brasil. Sjømatrådets fiskeriutsending Johnny Håberg kan fortelle at salget av dette norske produktet har tredoblet i løpet av de siste ti årene.

Mer i papiravisa