- Nordisk kosthold med vekt på bær, rotfrukter, fisk og vilt kan være vel så bra for helsen som den mye omtalte middelhavsdietten, ifølge forskerne.

En gruppe danske forskere fra universitetet i København la nylig fram en studie på den europeiske hjertekongressen i Barcelona. Forskerne har sammenlignet effekten av den nordiske dietten med vanlig mat, melder Norsk Telegrambyrå.

Et halvt år senere viste det seg at gruppen som hadde spist den nordiske dietten hadde gått mer ned i vekt og senket risikofaktorene for hjerte- og karsykdommer enn gruppen som hadde spist vanlig mat.

– Vi har i løpet av de siste tiårene vent oss til å spise en mer amerikanisert diett. Så vi skal tilbake til røttene og se hva vi kan produsere som smaker fantastisk i de nordiske landene. Og vi skal lære av gamle oppskrifter som vi kan modernisere til å smake fantastisk med nordiske råvarer, sier Thomas Meinert Larsen, dosent ved universitetet i København og en av forskerne bak studien, til Sveriges Radio.

Den nordiske dietten inneholder såkalt steinalderkost og består av klassiske nordiske råvarer som bær, rotfrukter, sopp, fullkornsbrød, rapsolje, fisk og viltkjøtt.

Tanken er at den skal fungere som et miljømessig mer bærekraftig alternativt for oss som bor i Norden. For eksempel har nordisk rapsolje og olivenolje fra Middelhavsområdet mange lignende egenskaper.

Også tidligere studier har antydet at nordisk mat kan være like bra for folkehelsen som den mer hyllede middelhavskosten.