Arbeidet med å tømme den havarerte tråleren i Hinlopenstredet skal etter planen nå være i gang. KV «Svalbard» kommer ikke nært nok til at man pumpe ut dieselen på forsvarlig vis, så løsningen blir å hente ut dieselen om bord i «Northguider» ved hjelp av 1000 liters plasttanker som deretter fraktes over til KV «Svalbard» med småbåter, melder nettavisen Highnorthnews.com
KV «Svalbard» har vært tilbake i Longyearbyen og tatt om bord plasttanker og egnede småbåter til frakten, og gikk tirsdag tilbake til havaristen. Planen var å starte lossingen natt til onsdag, ifølge avisa.
- KV "Svalbard" har plass til å ta imot omkring 600.000 liter, omkring dobbelt så mye som det sies at det er om bord i havaristen – der det er sagt å være 320.000 liter, forteller NK i Kystvakten, Steve Olsen, til High North News.
Han beskriver selve operasjonen med å fylle tankene og frakte dem over som enkel, men at det er en rekke forhold rundt operasjonen som kan komme til å skape problemer.
- Det er jo ikke noe vi øver på til daglig, men samtidig er våre mannskaper godt trent i å operere under ekstreme forhold, de er trent til å operere småbåter av denne typen, og vi er innstilt på å gjøre det vi kan. Vi innser at det kan bli en del improvisering, men det er vi gode på, sier han til Highnorthnews.com
Ifølge Arne Birkeland i rederiet som eier tråleren ligger «Northguider» på en sandbanke, uten fare for å synke. Det er 70- 80 meter ut til dypere vann, men Birkeland tør ikke si hvordan situasjonen vil bli dersom båten blir liggende inne i isen i vinter.
- Vi vet ikke hvor hardt isen kan ramme den, men tråleren står hardt nedpå, og det er gunstig, sier han. Det viktigste er å få tømt tråleren for de mange hundre tusen literne med marin diesel. Hvorvidt KV "Svalbard" også vil lykkes med å trekke tråleren av grunn, etter tømmingen av olje, er uvisst. Hvis de ikke lykkes med det kan tråleren i verste fall bli liggende i flere måneder før den kan fjernes, sier Birkeland til avisa.