Daglig leder John Hempel hos Bilinord på Sortland er ikke i tvil: rekordåret 2015 har satt avtrykk også i bilbransjens tall.

- Ja, vi ser så absolutt effekten av at ting har gått godt i fiskerinæringa i 2015. Vi ser det både direkte ved at fiskere handler bil, og indirekte ved at folk som jobber i næringer som nyter godt av ringvirkningene fra fiskeriene også har trua på fremtiden og råd til å handle bil.

Hempel merker trøkket både i nybil- og bruktbilmarkedet, og har faktisk måtte ty til bruktbilimport fra Sverige for å holde tilstrekkelig lager.

- Dette er den klassiske historien om at det merkes i byen at folk gjør det bra på sjøen. For oss som selger dyre kapitalvarer er det helt avgjørende at den viktigste næringa i regionen skal lykkes for at også andre bransjer skal gjøre det bra, sier Hempel.

Regionale forskjeller

Kyst og Fjords ringerunde til en håndfull forhandlere i nord etterlater samme inntrykk. I alle tre fylker rapporteres det om nye omsetningsrekorder både på privatbiler og yrkesbiler. Noen steder er man mindre sikker på årsaken. I en by som Tromsø registrerer markedssjef hos VW-forhandler Sulland Bil, Jan Arne Martinsen 30 prosent økning i privatbilsalget, men er rask til å trekke frem salget av elektriske småbiler til bybruk som forklaring på økningen.

- Så bildet er absolutt sammensatt, fastslår han.

Opplysningskontoret for Vegtrafikken økte det samlede varebilsalget i Nord-Norge 7,4 prosent. Etter at Toyotas Hiace falt ut av markedet for tre år siden er hegemoniet på topp fem delt mellom modeller som Fords Transit og Connect, VWs Transporter og Caddy samt Mercedes Vito, og Peugeot Partner. Lukkede varebiler dominerer, mens pickuper følger hakk i hel på salgsstatistikken.

Kjøper stort og trygt

Volvo-forhandler i Svolvær, Thor Drechsler beskriver den typiske fiskerkunden slik:

- Fiskere vil som regel ha ting på stell, de river ikke ut sportsbiler. De vil ha firehjulstrekk, de vil ha robuste motorer, de vil ha plass og de vil ha sikkerhet. Dette er jo kunder som ofte kjøper en bil de overlater til de andre i familien å bruke når de selv er borte, og da bruker de gjerne noen kroner ekstra for å forsikre seg om at kona og barna ferdes trygt.

- Kjøper fiskerne luksus?

- Det er veldig forskjellig hva fiskerne handler. Men det er ikke å komme bort fra at den nye XC 90-en, med prislapp fra 900.000 til godt over millionen er levert til en god del fiskerifolk. Vi har levert 73 av dem i vårt distrikt fra Lofoten til Tromsø, og jeg synes jo det er hyggelig at mange av dem havnet hos folk med tilknytning til fiskerinæringa.

Drechsler beskriver ellers fiskeren som en bilkunde det alltid er morsomt å forholde seg til.

- Vinteren og våren er de som regel travelt opptatt med det som skjer på havet, og da kan det godt hende at de kommer inn her i butikken tidlig på sommeren og sier at de skal på ferie om må ha ny bil klar om tre dager. Og da er det bare å hive seg rundt, ler Drechsler.

Mer i papiravisa

Varebiler under 3,5 tonn20152014Endring i %
Finnmark42036614,8
Troms9811005-2,4
Nordland1251109714
Total265224687,4
Personbiler20152014Endring i %
Finnmark1203107012,4
Troms381235088,7
Nordland4714411614,5
Total9729869411,9

Kilde: Opplysningskontoret for vegtrafikk