Professor i forbrukssstudier ved det Syddanske Universitetet, Søren Askegaard mener hovedgrunnen til at forbrukerne etterspør og kjøper økologiske og bærekrafitge varer er sunnhetssapektet. Han mener forbrukerne vet at fisken er sunn, slik at det trengs mindre virkemidler enn for andre produkter å overbevise kundene om at de skal kjøpe nettopp denne merkede fisken.

Bærekraftig forvaltet

Historien om hvordan fisken er fanget og hvordan den er behandlet er noen av virkemidlene som kan brukes inn mot informasjonssultne forbrukere.

- Det ligger en stor utfrodring i å forklare forbrukeren at nettopp det de ikke kan se og merke er viktig for dem likevel,- nettopp dette at fisken er bærekraftig forvaltet. I følge FN er 85 prosent av verdens fiskebestander fisket til eller over grensen til det som er forsvalig. Utfordringen ligger i det å få forbrukeren til å forholde seg til dette, sier Askegaard til nettsiden fiskeriforum.dk

De danske supermarkedkjedene Coop, Dansk Supermarked og SuperGros, dekker tilsammen 97 prosent at det danske forbrukermarkedet innen dagligvarer. De har nå en felles målsetting om å markedsføre miljømerket fisk og sjømat. Kjedene håper at informasjon som følger fisken fra hav til bord og som blir markedsført intensivt skal skal ytterligere fokus blant forbrukerne på hva man velger å kjøpe, melder Norges Sildesalgslag på sine nettsider.