Etter to års målrettet jobbing er fiskeriselskapet Glea AS på Røst klar med sitt nye prestisjeprodukt for det portugisiske markedet.

- Vi er selvfølgelig spent på mottakelsen men har en god følelse, sier daglig leder Olaf Pettersen dy. til kystogfjord.no

Tilbakemeldingene de har fått i testperioden, viser nemlig at de mest eksklusive restaurantene liker smaken.

Nisjeprodukt

Lanseringen skjer 23. mai med en markering hos den norske ambassadøren i Lisboa hvor kjente kjøkkensjefer og portugisisk presse er invitert. Samtidig blir det gryteferdige produktet presentert i portugisiske Cash and Carry-butikker hvor restaurant- og storhusholdningskundene gjør sine innkjøp. Det er i hovedsak her de vil treffe sine kunder for spesialproduktet. For «Tørrfisk» vil først og fremst være et nisjeprodukt, og ikke ment som et masseprodukt.

Ø-en fungerer

I løpet av uttestingen har tørrfiskprodusenten på Røst lagt vekt på eksklusivitet. Det vil derfor overraske Olaf Pettersen dy. om det skulle bli noen volumvare.

- Merkevaren «Tørrfisk» er myntet på det best betalende markedet, og blir både behandlet og priset deretter. Vi har samtidig lagt ned mye arbeid i design for å gjøre det mest mulig eksklusivt, forteller Pettersen dy.

Under jobbingen med hva produktet skulle hete, viste det seg at norske bokstaver fungerer i Portugal.

- Derfor valgte vi å kalle produktet «Tørrfisk» - i stedet for å jobbe ut fra de mer kjente stockfish-variantene. Så får vi se hvordan det fungerer, sier Olaf Pettersen dy.