Utviklingen på fiskefronten har imidlertid gått så fort at rederiet Rogne As nå har bestilt en 83 meter lang kombinert snurper og tråler. Båten skal bygges ved Karstensens Skipsværft i Danmark
Neste skritt
Nåværende «Rogne» kom til rederiet som nybygg (KS-422 fra Karstensens Skibsværft) i april 2013. Dette fartøyet har vist seg å være særdeles effektivt og samtidig økonomisk. Men nå tas neste skritt.
Tett samarbeid
Designet på nye Rogne har blitt til i nært samarbeid med rederi og verft. Sikkerhet og arbeidsforhold er spesielt ivaretatt og det nye fartøyet vil ha hele lastedekket overbygd. Tråldekket er hevet en etasje med formål å øke sikkerheten.
Utforming av skroget er optimert i forhold til driftsprofil og med mål om å være mest mulig energieffektiv.
Fakta:
Hovedmotor: 2 x Bergen Engines B33:45L6P
Lengde: 83,00 m
Bredde: 16,20 m
Dybde: 8,65 m
RSW-tank: 2700 m3
Gear-propellanlegg: Brunvoll Volda
Hjelpemaskineri: Nogva / Scania, 2 x 600 kW
Sidepropeller: Brunvoll, 1400 kW
Thruster/azimuth: Brunvoll, 1470 kW
RSW-anlegg: PTG Frio Nordica, 3 x 1100 kW
Vakuum anlegg: C-Flow
Winch utrustning: Karmøy Winch