«Fru Backes bacalao» heter påskekrimmen som Eksportutvalget for fisk (EFF) skriver på Facebook-siden Godfisk, for å skape engasjement for klippfisk.

– Bacalao er sosial mat, og påske er krim. Derfor er en påskekrim i sosiale medier den perfekte kombinasjonen når vi vil knytte klippfisk sterkere til påsken i Norge. Og så blir det veldig gøy, lover kommunikasjonsrådgiver Ragnhild Eriksen Heen i EFF.

Facebook

Det første kapitlet av EFFs påskekrim blir publisert på Facebook onsdag i påskeuka. Allerede i dag kan 36.000 Godfisk-venner på Facebook svare på spørsmål om klippfisk, vinne den tradisjonsrike råvaren - og invitere til eget bacalaolag.

Det er ingen som vet hvordan historien om «Fru Backes bacalao» ender, selv ikke Eksportutvalgets egne krimforfattere. Hvert kapittel avsluttes åpent, med en oppfordring til leseren om å skrive videre på utvalgte deler av historien. Den første dagen ber krimforfatterne publikum avgjøre hvor dramaet finner sted, og senere kan leseren blant annet introdusere nye karakterer til historien.

– Sosiale medier skaper dialog, og det vil vi få til denne gangen også. Det blir spennende å se hvilken historie våre Godfisk-venner på Facebook skaper i løpet av påsken. Det eneste som er sikkert, er at det blir bacalao til slutt, røper Heen.

Flere kanaler

EFF jobber i flere kanaler for å knytte klippfisken til påsken også i råvarens hjemland. De to siste ukene før høytiden sender EFF korte reklamefilmer på alle de kommersielle norske TV-kanalene, der budskapet er at bacalao er lettvint og god mat til mange.

– TV er et unikt medium for å formidle matglede, og disse filmene er å betrakte som levende plakater. Synet av rykende varm bacalao gjør retten til et fristende alternativ for sosiale lag i påskedagene, sier Heen.