NRK Rogaland forteller at oppstarten til den nye krabbefabrikken til Åkra Sjømat på Karmøy ikke har vært enkel. Utvidelsen kom som en følge av den store etterspørselen av norsk krabbe under Corona-pandemien.

Men da den nye fabrikken til 150 millioner kroner og som skulle gi jobb til 60 arbeidere startet produksjonen, dalte etterspørselen og salget stanset opp.

Det førte til oppsigelser, permitteringer, kortere produksjonssesong og arbeiderflukt.

Conchilia AS er morselskapet til HitraMat og Åkra Sjømat, og krabbefabrikken har følgelig Anton Fjeldvær som øverste sjef. Til NRK forteller han at selv premium-produktene, som kongekrabbe, snøkrabbe og kamskjell, kan være vanskelige å selge nå.

– Det er mer krevende dess mer eksklusive og kostbare produktene er, sier Fjeldvær til NRK.

Samtidig faller taskekrabben mellom to stoler. Det er ikke et premium produkt som kongekrabben, men heller ikke noe folk kjøper når de vil spare penger, ifølge NRK og Sjømatrådet.

– Julesalget i 2022 gikk veldig dårlig. Varelagrene var fulle, og kjøpekraften begynte å bli svekket, sier skalldyranalytiker Marte Sofie Danielsen.