- Tre ganger så stort som alt vi har gjort hittil. Dette er første gang vi er over 340 kilowatt, sier senioringeniør Tove Mette Jakobsen ved Møre Maritime AS til Kyst og Fjord.

Dieselelektrisk

Kraftkaren har dieselelektrisk framdrift, og der det altså ligger en solid batteripakke i bunnen. Skroget er en meter bredere enn de vanlige arbeidsbåtene fra Møre Maritime, her har man jobbet mye med design av baug og skroglinjer for at båten skal gli godt i vannet. Hensikten med den økte bredden var ønske om mer dekksplass og større lastevolum. Det store arbeidsdekket er på hele 145 kvadratmeter.

- Skroget er laget for høy styrke, gode sjøegenskaper og arbeid i dårlig vær. Det integrerte ballastsystemet gjør det mulig med arbeid nær vannflaten og sikrer full trim og krengekontroll ved flytting av vekter.

Stabtank under styrhuset

I dørken under styrhuset ligger en 13 kubikkmeters stabiliseringstank for å gi fartøyet roligere bevegelser. Det gjør båten særdeles stabil i grov sjø.

Broløsningen er særskilt utformet på operatørplass, med god utsikt over hele arbeidsdekket og skipssiden, noe som bidrar til sikre arbeidsoperasjoner på dekk. Det er lagt vekt på støysvake løsninger og lugarer og andre mannskapsbekvemmeligheter holder høy klasse.

Båten kan brukes til montasje, vedlikehold og demontering av anlegg, håndtering av not, avlusing, rengjøring og desinfisering av anlegg og fartøy, ROV og dykkeroperasjoner, ankerhåndtering, taueoperasjoner og forsyningsoperasjoner til anlegg eller andre fartøy.

Håløy Havservice AS på Engenes i Ibestad har dermed fått en svært allsidig arbeidsbåt, spesielt utviklet for avanserte og tunge servicearbeider i forbindelse med havbruksoperasjoner i et moderne oppdrettsanlegg.

Skrog fra Polen

Skroget ble bygget i Polen og slept til Norge for ferdigstillelse på Slettaverftet i Mjosundet på Nordmøre. Byggetida var på 12-14 måneder, det ble noen utfordringer med frakt, men alt i alt endte man med forholdsvis små korona-forsinkelser, melder Jakobsen.

Fakta «Håløy Jarl»:

Lengde: 25,08 mBredde: 11,60 m

Dybde til hoveddekk: 4,1 m

Lasterom: 90 m3

Bruttotonnasje: ca 320 tonn

Hastighet estimert 12 knop

Service hastighet 50% 10 knop

Slepekraft: Estimert 17,0 tonn BP

4 lugarer på nedre innredningsdekk, 2 single og 2 doble

Over hoveddekk: Innredning foran med garderobe, 2 stk. singellugarer, bysse, messe, dagrom og proviantrom

Hovedmotorer: 2 stk Elmarin min. 374 kW Hovedtavle 400V/50Hz, designet for dieselelektrisk fremdrift og batterilagring

Her kan du se video av «Håløy Jarl»

Nesten ferdig: Bildet er tatt ved Sletta Verft uka før overlevering.