Spania er et stort marked med lange tradisjoner for sjømat og høyt sjømatkonsum. Til tross for økonomisk nedgangstid og prisstigning, øker salget av kvalitetssjømat i Spania. For norsk sjømatnæring er det fortsatt mange forretningsmuligheter i Spania og markedene rundt Middelhavet, skriver Innovasjon Norge i en pressemelding.

- Sjømatmessen i Barcelona vokser fra år til år, og dekker markeder med et stort antall forbrukere fra Spania, Frankrike, Italia, Tyrkia og Nord-Afrika. Det er sterk etterspørsel etter norsk torsk og laks i det spanske markedet og Norge har en betydelig eksport, sier Juan Bergas, seniorrådgiver i Innovasjon Norge, Madrid, som primært jobber med norsk sjømatnæring i Spania.

Den gjennomsnittlige spanske forbruker kjøper 28 kg sjømat og bruker litt over €196 pr. år. 67 prosent av forbrukerne spiser sjømat to til tre ganger i uka, og det er en preferanse for fersk fisk fra fiskehandler som kan tilberede fisken slik kunden ønsker det. Det er et stort potensial for norske selskaper i Spania, og Seafood Expo Southern Europe er en viktig arena for å vise frem norske produkter som passer i det spanske markedet.

- Det er stor pågang med aktiviteter innenfor sjømatsektoren for Innovasjon Norges kontor i Madrid. Hvert år har Innovasjon Norge flere spennende prosjekter og aktiviteter knyttet til marin sektor, alt fra markedsundersøkelser, partner- og kundesøk, produkttester og norske unge traineer som jobber i utlandet for å lære mer om markedene, forteller Bergas.

Sjømatmessen i Barcelona arrangeres for tredje gang 22.–24. september. Ni norske bedrifter er med i år for å styrke kontakten med nåværende og potensielle kunder.

- Vi deltar med representanter fra våre kontorer i Spania, Italia, Frankrike og Tyrkia, og inviterer alle sjømatbedrifter til å ta kontakt med oss på standen for å diskutere markedsmuligheter og forretningsutvikling, sier Bergas.