Piera Gaup (41) sitter til rors og gleder seg til å komme hjem. Han var så til de grader fornøyd med gammelbåten at han kjøpte en til, nærmest identisk med den han hadde.
- Det er litt vanskelig å forklare, men det handler om små detaljer. Slike detaljer som gjør det enklere å drive båten, sier Gaup til Kyst og Fjord.
Svært godt fornøyd
Gaap dro nylig til Århus med en kompis og hentet «Barent Gadus», en Cleopatra 36 bygget på Island og fraktet til Danmark. Derfra gikk han båten nordover til Skagen og deretter over Skagerrak til første stopp Lindesnes. Der skulle han få om bord en garnhaler, av et merke han også er liddelig fornøyd med. Neste stopp blir Smådal på Vestlandet for rigging. Senere i sommer går han selv båten nordover og hjem. Tanaværingen skal drifte båten både fra Båtsfjord og Varangeren.
- Jeg kan nesten ikke uttale hvor fornøyd jeg er. Jeg har fått nøyaktig det jeg har sett for meg, sier Gaup til Kyst og Fjord.
Garn og line
Nysjarken er byggenummer 444 fra sjarkfabrikken Trefjar, som i seg selv er imponerende. Gaup er ordentlig «innbodd» i denne modellen, samtidig som han ønsket enkelte detaljer annerledes. Det endte med ny båt. Nå stiller han med litt større rom enn tidligere, og litt bedre komfort.
Båten blir rigget for garn og line, med torsk og krabbe som de viktigste inntektskildene. Med en spacer på linekveileren og en bom kan han dra krabbeteinene med både garnhaleren og linekveileren. Gaup har rodd alene de siste årene. Om de blir to om bord på nybåten er oppe til vurdering.
- Jeg ble fisker i 2010 fordi jeg likte yrket, og slik er det fortsatt. Den gangen var ikke krabben like attraktiv som nå, og skal jeg være ærlig, er dette det kjedeligste fiskeriet. Samtidig er det så lønnsomt at man nesten ikke kan la være, sier han.
Hyse eller sei
Blåkveite er et supplement til driftsgrunnlaget, men han rakk ikke første periode denne gangen, og tror han vil prioritere bort andre periode, til fordel for ferie med barna.
- Så er det hyseline eller seigarn etter sommeren, hva det blir må jeg nesten se an når det nærmer seg. Jeg gleder meg uansett til begge, sier han.
- Det er jo en speedsjark, men jeg er mer opptatt av sjøegenskapene enn av toppfarta. Vi gikk over Skagen med 10-11 knop, økonomifart som går akkurat passe fort, sier han.
Fakta, Barent Gadus:
Standard Cleopatra 36, lengde 10.99 meter bredde på 3,8 meter.
Hovedmotor: 520 HK
Aggregat: 9kW.
Elektronikk: Olex, JRC og Simrad.
Båten er utstyrt med hydraulisk baug- og akterpropell, som er koblet opp mot båtens autopilot med interface.
Båten er rigget for å fiske med line og garn.
Lasterommet har en størrelse på 15m3 og er beregnet for 15 stk 380 liter fiskecontainere.
Bysse og sitteplasser for 3 personer er lokalisert på samme plan som styrehuset.
Soveplasser for 3 personer i fremre cabin med toalett og dusj.