Målet er å øke salget med to milliarder kroner. Men butikkjedene har fremdeles ferskfiskfiaskoen i minnet da Henning Beltestad i Lerøy Seafood Group for fire år siden startet arbeidet med å vinne innpass for sin ferske laksefilet.

Pakket i aluminiumsbeger og klar for stekeovn eller grill, er den rettet mot den nye fiskekjøperen, som gjerne vil ha fersk fisk, men som helst vil ha den så lettvint å handtere som råd.

Ferskpakket

At ferskfisken ikke slo an sistgang, gjorde salgsjobben tyngre, vedgår konsernsjefen. Salget har likevel økt hvert år. I år regner Beltestad med å selge mellom 1500 og 2000 tonn ferskpakket laks i aluminiumsbeger, dobbelt så mye som for to år siden, skriver Bergens Tidende.

Går det som fiskebransjen håper, vil slike produkter øke fiskeforbruket hos nordmenn med 20 prosent, fra knappe ni til nesten elleve milliarder kroner i året.

Lettvint

- De er veldig greie, både til grilling og til å sette rett i ovnen. Fiske- og fileteringskyndige Ingvar Solheim liker både den lettvinte varianten Lerøy har utviklet for å lokke nye kjøpere til å sette fisk på bordet, og retter med fisk fra den tradisjonelle fiskedisken.

- Favorittretten er lettsaltet torsk. Og gjerne stekt brosme, og god saltet uer med poteter og gulrøtter, det er en livrett, seier han.

Øker salget i småbutikkene

Ved fiskedisken på Meny-butikken i Bergen møter Solheim og kona Berit fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen. Hun vil at næringen øker satsingen på hjemmemarkedet, både fordi det er et stort marked og fordi det kan bli en utstillingsvindu for norsk fisk.

- Flere slike fiskedisker og mer produktutvikling, sier hun.

– Slik at salget av fisk øker også i de mindre dagligvarebutikkene, sier fiskeriministeren.