Daniel A. Øien

Det ble i fjor solgt cirka 32 millioner bokser makrell i tomat i Norge i fjor. Markedet vokser raskt og nye produkter kommer jevnlig ut på markedet. For ti år siden, i 2001, ble det solgt 16,7 millioner bokser.

Siden da har markedet vokst formidabelt. Den absolutte markedslederen er Stabburet. Flere og flere merker slåss om markedsandeler i det lukrative markedet.

- Vi har de to siste årene økt salget med 21 prosent og hadde i fjor 84 prosent av det norske markedet, målt i antall solgte enheter. I fjor solgte vi 27 millioner enheter Stabburet-Makrell, nok til cirka 100 millioner brødskiver, opplyser kommunikasjonsdirektør Dag Olav Stokken til Kystmagasinet.

Stabburets makrell i tomat kom på markedet i 1958 og har vært markedsleder i 53 år. I mars 2008 ble den siste norske boksen med Stabburets-Makrell produsert ved fabrikken i Øyenkilen i Fredrikstad. Da ble produksjonen av det tradisjonsrike produktet flyttet til det Orkla-eide Abba Seafood i Kungshamn i Sverige. Men selv om produksjonen ble flyttet ut av Norge har det i liten grad hatt innvirkning på nordmenns appetitt for produktet.