Fiskeksportørene deltar denne uken på sjømatrådets stand på China Fisheries and Seafood Expo som er en av verdens største sjømatmesser, med flere enn 25 000 besøkende og 1 000 utstillere. Siden dette er en messe som er spesielt aktuell for sjømataktører som opererer i Asia og Kina, følger Sjømatrådet opp markedssatsingen for torsk i Kina på denne messen.
Sjømatrådet har etablert en fellesstand for torskenæringen for å promotere norsk torsk for det kinesiske markedet. En etasje opp fra denne standen har Sjømatrådet også satt opp en lounge for representanter fra den norske sjømatnæringa som ønsker et sted å møte forretningspartnere og kunder.
– Og med norsk torsk og laks tilberedt av den norske kokken Adrian Løvold og den kinesiske kokken Song Yuming, tror jeg denne loungen blir hyggelige omgivelser for verdifulle møter. Nettopp det er vårt hovedmål, sier Norges sjømatråds fiskeriutsending til Kina, Sigmund Bjørgo.
Videre fra sjømatmessen i Qingdao tar Sjømatrådet torskenæringen med på studietur til Shanghai. Hensikten med denne turen er å gi en enda dypere innsikt i det kinesiske markedet. De norske bedriftene skal derfor besøke dagligvarebutikker, fiskemarked og importører. På restauranter vil deltakerne lære om hvordan norsk torsk kan benyttes i kinesisk og annen asiatisk mat. Underveis på turen vil Sjømatrådet også invitere til samtale med erfarne forretningsaktører som kan fortelle om forskjellige sider ved det kinesiske markedet.