Slettvoll-brødrene har rukket å teste de islandske sjarkene de siste par ukene. Farvannene nær Henningsvær har vært raus med dem, de siste fangstene har vært omtrent utelukkende skrei. Sist fredag landet de 4,4 tonn av sorten. Det hadde de ingen problemer med å få med seg til anlegget på Kleppstad. De har godkjenning på 7,5 tonn i hver av båtene og med ytterligere sertifisering kan de lande fangster på ni tonn.

Her landes det 4,4 tonn på Kleppstad ved Lerøys anlegg fra «Ørsvåg III».

- Joda, det er godt med plass, slår Tom Kenneth Slettvoll fast.

De karakteriserer seg som linefolk, begge to. Å lande kvalitetsfisk er noe de er fokusert på. Derfor har de da også med seg is ut på havet for å få kjølt ned fangsten så raskt som mulig.

- Dessverre er prisingen av fisken slik, at vi ikke får noe igjen for at fangsten har god kvalitet. Vi er begge litt motlause over at det ikke premieres, sier eldstebror Slettvoll.

Han forteller at de begge var en del av Arctic Suprime, som var et kvalitetsstempel.

- Det var egentlig et flott opplegg, men det har vi ikke noe igjen for. Fisken blir ikke priset annerledes. Motet faller når det blir slik.

Tom Kenneth Slettvoll berømmer det forholdet de har i Kjøllefjord i forhold til kvalitet. Alle som leverer har med seg is på havet for at kvaliteten skal være på topp. Slik er det ikke i Lofoten.

I tillegg til «Ørsvåg II» og «Ørsvåg III» har de to mindre fiskebåter som de samfisker med.

De er usikre på om de får opp kvotene i Lofoten i løpet av lofotfisket, alternativet er å dra til Finnmark for å fiske resten.

- Vi får se. Vi er jo evige optimister, men hvis det ikke lar seg gjøre her i Lofoten, så blir det Kjøllefjord. Hysefisket har vært dårlig i Finnmark de siste to årene. Vi fikk noen hyser her (underforstått i Lofoten), men hysekvoten har i det siste vært mest på papiret. Så refordeles kvotene mot slutten av året og så tar den havgående flåten resten, sier han.

Det er derfor torsken og blåkveita som har blitt de viktigste fiskeslagene for brødreparet.

- Vi må gå langt ut for å få blåkveita, så med mindre båter er vi avhengige av at det er stilla på havet. Det er mange som holder på med dette fisket og garnene tar mye plass.

- Så nå blir det ikke nybåt-kjøp på ei stund?

- Båter skifter vi fort. Vi skal prøve ut dette konseptet så får vi se. Det er ikke greit med den fiskeripolitikken, den snur fort. Den siste båten vi fikk bygget, var «Ørsvåg», en Selfa Max i 2019, sier Tom Kenneth Slettvoll.

I tillegg til stor lasteromskapasitet, er alt av bekvemmeligheter ivaretatt om bord på de islandske sjarkene.