Eksportutvalget for fisk gjennomførte nylig et arrangement for matbloggere i Brasil. Selv etter nesten 170 år med norsk eksport av klippfisk til Brasil er det fremdeles behov for mye informasjon og læring om dette elskede produktet i sambaens hjemland.

Begrenset kunnskap

I Brasil selges det klippfisk laget av både torsk, sei, brosme og lange, og kunnskapen om de forskjellige produktene og deres egenskaper er stort sett begrenset blant brasilianere flest, skriver nettstedet fiskebat.no.

Matblogg

Som et ledd i Eksportutvalgets med å øke denne kunnskapen ble de mest profilerte matbloggerne i Brasil invitert til et arrangement i Sao Paulo. Det hele foregikk hjemme hos den kjente kokken Heloisa Bacellar som foruten å ha et nydelig kjøkken også har skrevet flere kokebøker blant annet om bacalhau. Hun er i også et levende leksikon når det gjelder kunnskap om bacalhau og dens historie.

Torsk er kongen

Heloisa laget og presenterte tre ulike bacalhau retter laget med de forskjellige typene klippfisk. Alle fikk selvfølgelig delta i matlagingen og prøvesmake alle rettene. Det var tydelig at det var en interessert gjeng som ønsket å lære mer om variasjonsmuligheter og egenskaper til de ulike typene bacalhau. Til slutt var alle enige om at Gadhus morhua (latinsk navn for atlantisk torsk) er kongen av Bacalhau-familien, samtidig som de andre typene helt klart har sin fortjente plass i det brasilianske kjøkken, melder nettstedet fiskebat.no.

Interesse

- Allerede noen timer etter at evenementet var ferdig, poppet de første artiklene opp på de ulike bloggene. Det var tydelig at opplegget gjorde inntrykk og ga ny kunnskap. Timingen for arrangementet var optimal ettersom påsken er den viktigste perioden for Bacalhau i Brasil, sier fiskeriutsending Johnny Håberg.