Konseptet innfrir på kvalitet og pris, men sliter med stabiliteten, konkluderer deltakerne etter ett år med en satsing på hyse utenom det vanlige.

- Men prosjektet fortsetter. Vi har tross alt bare holdt på i ett år. Vi skal fortsette å bygge stein på stein, sier administrerende direktør Terje Kjølsøy i Ålesundfisk.

Oppsiktsvekkende

Fersk linefanget hyse, finslipt logistikk, god innsats fra alle parter, isvann umiddelbart etter bløgging, strenge tidsrammer, samt egenrapporter som dokumenterer det meste. Dette er bare noen av de mange stikkordene for prosjektet, som ble lansert på Stø midt under valgkampen i fjor, og med fiskeriministeren ringside. Fiskerne som er med på prosjektet gjør en rekke grep for å bedre kvaliteten, og målet var 15 prosent høyere pris i markedet, som skulle gjøre hyselinefisket mer attraktivt. Foruten Ålesundfisk, er det Tobø Fisk i Havøysund og Gunnar Klo AS på Stø som deltar i prosjektet på landsida.

Kjølsøy rapporterer om svært god mottakelse i markedet, der kundene meldte tilbake at de aldri hadde sett noe lignende. De ville gjerne kjøpe mer. De traff, markedet eksisterer virkelig, det er kunder der ute som er villig til å betale ekstra for kvalitet. Og kvaliteten de oppnådde var dessuten hakket bedre enn de hadde regnet med.

Ingen hyse på vinteren

Ikke overraskende, etter tredje uka i januar er det fritt for hyse på fiskebåtdekkene, alt dreier seg om torsk og de færreste tar opp jakten på torskens følsomme kusine før mot slutten av mai.

Terje Kjølsøy sier at de likevel vil kjøre videre på prosjektet, og lar ikke første års utfordringer skremme dem.

- Nei, det tar tid å bygge opp et slikt konsept. Derfor er det helt uaktuelt å skrinlegge Superfresh.