- Jeg hadde aldri trodd at det skulle være mulig å bygge skreien så stor i et så stort marked som Tyskland. Fiskens unike historie, skaper unik oppmerksomhet, sier fiskeriutsending Kristin Pettersen i Hamburg.

Sjømatrådet skriver at historiefortellingen om skreien startet i 2011 da Pettersen inviterte tysk presse til skreieventyr «live». På det tidspunktet var det knapt noen tyskere som hadde hørt om skrei.

- En direktesendt pressekonferanse fra Lofoten samlet 60 journalister som via streaming av lyd og bilde fikk være med til skreiens hjemland hvor de intervjuet fiskere på kaia, samtidig som de ble utstyrt med sin egen skreiloggbok og kunne følge fisket og fangstene som ble brakt på land. Året etter gjennomførte vi livesending fra Lofoten med sju kokker fra sju land som tilberedte skrei.

Sesongprodukt er tiltrekkende

Responsen var overveldende med hele 149 oppslag om skrei og skreifiske i tyske media. Fiskens unike historie med oppvekst i kaldt, arktisk klima og dens lange kjærlighetsreise til norskekysten, fascinerer. At fisket derfor varer kun i noen måneder, er også gjenkjennbart og blir verdsatt blant konsumentene i Tyskland.

- De er familiære med sesongvariasjoner innen landbruket. Asparges er blant annet en grønnsak med en klar definert sesong, den har en spennende historie og skal du spise asparges må du gjøre det når det er sesong. Slik er det med skreien også, sier Pettersen.

Drømmen om Nord-Norge

- Og viktigst av alt er kunnskapen om Lofoten som reiselivsmål, og få reise dit på ferie eller fisketur er manges store drøm.

I løpet av få år har skrei eksportert til Tyskland steget fra 120 tonn til 1500 tonn. Parallelt med at volumet har økt og at det nå finnes fersk torsk i samtlige 2200 butikker i landet som selger ferskfisk, har altså forbrukernes kjennskap til fisken økt.

- 30 millioner tyskere oppgir i markedsundersøkelser at de kjenner skreien, og det er en markant økning på få år og gir god grunn til optimisme framover. Slagordet her om dagen er «Alle gute Dinge sind Skrei!»