Skipet er utviklet av Seacon AS i Måløy og har fartsområde havfiske II. Fartøyet er optimalisert innenfor 500 bruttotonn med hensyn til regelverk, sjøegenskaper og produksjonskapasitet. Fartøyet skal drive fiske etter både pelagisk- og hvitfisk. Skipet er rigget for not og snurrevad og er konstruert med stort fokus på design, komfort, miljø og fangstkvalitet, melder avisa Driva.

Sild, sei og lodde

Lasteromkapasiteten er på 350 kubikkmeter, og rommene er konstruert med tanke på føring av sild, sei og lodde i RSW-kjøletanker.

På hoveddekk er en egen avdeling for behandling av hvitfisk med komplette linjer for fangst behandling og innfrysning.

Fasiliteter

Det er lagt stor vekt på bo- og arbeidsmiljø for et mannskap på 10, med bl.a. enmannslugarer med egne dusj/toalett og en romslig messe/salong med egen spiseavdeling.

Utrustningen av fartøyet har foregått innendørs i Vaagland Båtbyggeri sin overbygde tørrdokk siden månedsskiftet oktober november 2010 og frem til levering nå 15. juni 2011. Dette i et tett samarbeid med rederi, underentreprenører og under leverandører.